Jump to content

Hastighet på kula


andreasb

Recommended Posts

Hei alle skyttere.

 

Jeg jakter med en Weatherby Mark V med demper (kappet løp til 42cm), zeiss Victory HT med ASV tårn og bruker Fusion 180grain patron 308w. Hastigheten på patronen er oppgitt til 2600fps, ca 792msek.

 

Jeg har jo regnet med at kapping av løp etc gjør at kula går litt tregere i børsa mi, men jeg har ikke hatt mulighet til å måle. Av den grunn har jeg lagt inn fabrikkdata i zeiss sin balistiske kalkulator for å finne riktig "avstandsring" til asv-tårnet. Jeg har liggi litt lavt på lengre avstand, og antatt at det er grunnet lavere hastighet. I går skøyt jeg på optiske skiver i Ski, og de viser hastighet på kula. Der ble hastigheten målt til 680msek, og med den farten i kalkulatoren ble det bytte av ring på asv-tårnet. 

 

Spørsmålet mitt til dere som kan mye mer enn meg om dette er: Den hastigheten er jo målt på blinken, altså på 100m. Jeg antar at utgangshastigheten vil være noe høyere? Det jeg lurer på er om det fremdeles blir feil ift valg av "ring", iom det sikkert skulle vært utgangshastighet som burde ligge til grunn. Jeg aner ikke noe om forskjell i utgangshastighet og hastighet på 100 meter - er det noen som har noen tanker om hvor mye fart kula taper på 100meter?

 

Håper spørsmålet er sånn noenlunde forståelig formulert. Takker for svar fra kloke hoder :-)

 

Andreas

Edited by andreasb
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (1 time siden):

Hvis du får utgangshastighet (v0) på rundt 730 m/s med ei 180 grs kule og 42 cm pipe i .308 Win er det ingen grunn til å klage verken på patron eller rifle🙂!

Nei, her er det lite klaging på utstyret. Det som har gått feil med denne komboen av børse/patron må jeg nok ta skylden for selv... :-) Jeg kan bare ingenting om tall og forventede variasjoner i hastighet og kulevekt etc, så da er det veldig fint å få hjelp. Jeg veit ikke hvordan freeskier regner seg frem til v0, men jeg antar at han vet hva han snakker om. Det blir spennende å se om det går litt bedre på avstand når jeg kommer meg på bane igjen nå!

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, andreasb said:

Jeg veit ikke hvordan freeskier regner seg frem til v0, men jeg antar at han vet hva han snakker om.

Jeg la inn patronen i Strelok appen å justerte hastigheten til det stemte med din på 100m 🙂

 

Er ca samme hastighet som jeg har med fabrikklada Norma Golden Target 150gr FMJBT (som vel er utgått nå.) med 42 cm pipe. Nå er den ganske snilt lada, men 730 m/s er ikke ille med 180gr. 

 

Jeg har ca 770 m/s med 168gr ABLR i ei anna 45 cm pipe. Men da er det lada så hardt jeg er komfortabel med i den rifla med N550. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...