Jump to content

Bedt om våpenkort for pistolmagasin under 20 skudd?


Guest

Recommended Posts

Ingen big deal, akkurat, men stusser litt på at jeg måtte vise våpenkort da jeg kjøpte et 10-skudds-magasin til pistol hos en lokal forhandler i vår.


Har dette blitt normal praksis? Opp til og med 20-skudds til pistol er jo i åpent salg, så jeg synes det var snodig at jeg ble bedt om våpenkort uten at jeg har noe problem med det i det hele tatt. Jada, jeg burde vel ha spurt der og da, men jeg ble litt vippa av pinnen. Hyggelig handel og ikke noe hinting til at jeg ikke hadde ting på stell, men jeg har tenkt nok på det i ettertid til at jeg ville høre.

Link to comment
Share on other sites

Ikke krav til det i lovverket, men kan ikke utelukkes at noen overivrige på et våpenkontor har sagt det må gjøres. Ville ikke være første gang de finner på slikt...

 

Samtidig er det mulig at dette er en ekstra kontroll butikken velger å ha. De står vel fritt til å ha flere kontroller enn de er lovpålagt, så lenge de aldri har færre. Litt som når en sportsbutikk har 18 års aldersgrense på kjøp av spikkekniv.

Link to comment
Share on other sites

De gir også informasjon om at man nå må ha godkjent søknad for å kjøpe sluttstykkebærer til Ar-10.
Siste info jeg har mottatt er at den er fri men sluttstykkehodet er søknadspliktig.
Det er ganske utrolig at det skal være så forbanna vanskelig å bli enige seg imellom i øvrigheta hva som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...