Jump to content

Hjemmel til treningsvpn


Grenader

Recommended Posts

For en stund siden kjøpte jeg meg pistol til trening. Jeg er grenader, ikke befal og kommer ikke til å jobbe i forsvaret for evig. Lurer derfor på om noen her har noen innsikt i hva regelverket sier om hjemmel til å eie etter man slutter. 
Om det har noe å si kommer jeg til å begynne med dynamisk så fort det lar seg gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Når du slutter i forsvaret så kommer du ikke lenger inn under unntaket i våpenloven § 3, forutsatt at du ikke forblir i heimevernet e.l. og derfor fortsatt kan ha våpen som er bestemt til bruk i Forsvaret, og du må derfor avhende våpenet eller overlate det til noen som har rett til å oppbevare det. Hvis vi går ut fra at du kutter alle bånd med forsvaret så starter du på "null" i forhold til å få tillatelse til å eie/kjøpe våpen. For å få rett til å kjøpe må du oppfylle vilkårene i våpenforskriften § 4-6, dvs sikkerhetskurs, aktivitet og varighet. Hvis du ønsker å fortsette å skyte etter at du slutter i forsvaret så ville jeg allerede nå meldt meg inn i en pistolklubb og tatt sikkerhetskurset slik at du har det formelle på plass når du slutter. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...