Jump to content

Identifisering, rifle


Mattis F

Recommended Posts

Sitter med en søknad for å få registrert en gammel riflesom jeg er usikker på om er registreringspliktig.

 

Helt konkret så trenger jeg å få greie på følgende:

- Hva som er serienummeret på våpenet. 

- Børsemaker/produsent/fabrikkmerke (om mulig. jeg ser et stempel på toppen av løpet foran kammeret)

- Eventuelt kaliber (tror ikke det er mulig å se kaliberet men jeg legger ved bilder av løpet med skyvelær)

IMG_1576.jpg

IMG_1434.jpeg

 

IMG_1437.jpeg

IMG_1438.jpeg

IMG_1440.jpeg

IMG_1428.jpeg

IMG_1429.jpeg

IMG_1430.jpeg

IMG_1431.jpeg

Edited by Mattis F
Link to comment
Share on other sites

Det var en slags påskenøtt...

 

Jeg er ingen ekspert, men jeg tror våpenet er sammensatt av deler fra to-tre forskjellige norske karabiner- og at riktig våpennummer og produksjonsår for karabinen er umulig å finne ut av fordi nummeret sto på kolbekappa mens den kolben du har stammer fra et annet våpen.

 

Mitt resonnement som følger:

 

Låskassa og høna ser ut som på Kongsberg m/1867 Rolling Block, mens pipa og siktene ser ut som m/1888 karabin. Denne modellen var ombygde, gamle m/1867 med ny pipe i kaliber 8x58RD og med den opprinnelige m/67 låskassa og høna, bare med noe merking slipt vekk. Kaliberet kan jo fint stemme med det du måler i munningen. Nytt nummer ble stemplet på kolbekappa, det opprinnelige nummeret fra før ombyggingen skal være det vi ser på pipa og baksiktet. For m/1888 skal det nye nummeret være maksimalt ca 1185, mens kolbekappa på ditt våpen har et langt høyere nummer.

 

M/1888 var kortlevd, bare produsert i perioden 1888-1890. Den ble erstattet av m/1891 som er en lett forbedring av samme konstruksjon, men med flere synlige forskjeller. Låskassa ble omgjort slik at boltene er festet på høyre side i stedet for venstre, sluttstykket ("høna") er også ny og visuelt annerledes. Ditt våpen har helt klart ikke låskasse eller høne fra m/1891, men nummeret på kolbekappa passer inn i m/1891 produksjonen. Den kolben du har kan derfor se ut til å være fra en m/1891 kavalerikarabin, det ser man på remfestets plassering som er forskjellig fra de andre karabinvariantene. Forskjeftet derimot er fra en ingeniørkarabin, igjen er det plassering av remfeste/løpsbånd som forteller oss noe. Uvisst for meg om forskjeftet kan være det opprinnelige fra ombygging til m/1888 eller om det også har blitt byttet senere. Jeg antar at man bare har byttet ut en brukket kolbe med en karabinstokk som passet, selv om remfestenes plassering da ble litt snodig.

 

Så fabrikkmerket er Kongsberg, modellen er etter mitt skjønn m/1888 for hoveddelene i alle fall, og kaliberet sannsynligvis 8x58RD. Men når ble den laget, og er den løyvepliktig? Det kan diskuteres, men jeg tror ikke noen vil kunne bevise annet enn at denne kan være unntatt løyveplikt. Låskassa ble opprinnelig produsert tidlig på 1870-tallet og var ment for svartkrutt. Ombyggingen til karabin i nytt kaliber har skjedd en eller annen gang fra 1888 til en gang langt uti 1890. Alle skytevåpen produsert etter i 1890 eller senere er løyvepliktige, men når rett nummer er borte vites ikke når den ble ombygget. Og så er det et definisjonsspørsmål om den ble bygget i 1871 eller i 1888-90. Noen i forvaltningen vil sikkert hevde at den kan være fra 1890 og derfor må registreres, andre vil se glasset som halvfullt...

 

Jeg har i diskusjoner om nesten identiske våpen i samme kaliber hevdet at de er registreringspliktige, men da var det snakk om våpen der låskasse og sluttstykke var mer omarbeidet enn det som her er tilfelle og der pipa klart var produsert etter 1890. Ditt våpen er mer gråsone hellende mot ikke løyvepliktig, jeg tror ikke det er mulig å bevise om den er ombygd før eller etter 1. Januar 1890 og den er nok ikke på noe vis forsterket for å tåle røyksvakt krutt. Jeg ville kalt den for svartkruttvåpen fra før 1890 og beholdt den uregistrert.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...