Jump to content

Retrofit av Våpenskap


spits

Recommended Posts

Hei,

Jeg har et eldre FG godkjent Duun SGS17 våpenskap som for lengst er ute av produksjon. men kunne ha tenkt meg å gjøre noen endringer inne i skapet. Så til spørsmålet, er det noen som har laget «ny» innredning av gips/tre og kledd platene med tekstil i sitt våpenskap? Virker som de fleste våpenskap med en viss motstandsdyktiget mot brann egentlig bare har noen lag med helt ordinær gipsplate.

 

Mulig det er noen utfordringer med avdunsting av korroderende kjemikalier? og i så fall, hva er å anbefale?

 

br

spits

Link to comment
Share on other sites

...da kan det se ut som dette etterhvert blir en prosjekttråd for min del, har vel landet på å lage en innredning av kryssfiner som jeg kler med et egnet stoff. Så får jeg egnet oppbevaring for lange og korte våpen, samt ammunisjon.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

spits skrev (12 timer siden):

...da kan det se ut som dette etterhvert blir en prosjekttråd for min del, har vel landet på å lage en innredning av kryssfiner som jeg kler med et egnet stoff. Så får jeg egnet oppbevaring for lange og korte våpen, samt ammunisjon.

Ja, kryssfinér kan være en grei løsning. Men det finnes også hobbyplater av tre, kommer i flere dimensjoner/tykkelser. Jeg har brukt slike til ymse formål, og behandlet dem med trestjerners lakk for å lette renholdet.

 

Men det jeg lurer på: Hvorfor er du så opptatt av å kle platene/hyllene med tekstil? Luftfuktighet vil som regel variere med årstid og temperatur, og jeg tenker at alt som kan holde på fukt i et våpenskap bør unngås.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om du vil ha det noenlunde beint, og skal bruke kryssfiner, er det kjerne med bjørk du skal ha. Gran slår seg og har mye spenninger.

Kryssfiner i bjerk er periodevis vanskelig å få tak i om dagen. Noen av furu variantene har kjerne i bjerk. 
 

Alternativet er MDF. Det er greit å jobbe med (husk å forbore), mer stabilt osv. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 4/12/2023 at 9:32 AM, Sølvrev said:

Ja, kryssfinér kan være en grei løsning. Men det finnes også hobbyplater av tre, kommer i flere dimensjoner/tykkelser. Jeg har brukt slike til ymse formål, og behandlet dem med trestjerners lakk for å lette renholdet.

 

Men det jeg lurer på: Hvorfor er du så opptatt av å kle platene/hyllene med tekstil? Luftfuktighet vil som regel variere med årstid og temperatur, og jeg tenker at alt som kan holde på fukt i et våpenskap bør unngås.

Du sier noe der, tenkte kanskje det  var litt penere og skånsomt med møbelstoff. Når det gjelder materiale så har jeg mer enn nok av 15mm kryssfiner av bjørk liggende, som jeg tror vil være egnet. Skal tenke litt på om det med tekstil egentlig er nødvendig, takk for tilbakemelding!

Link to comment
Share on other sites

On 4/12/2023 at 12:07 PM, Ospa said:

Om du vil ha det noenlunde beint, og skal bruke kryssfiner, er det kjerne med bjørk du skal ha. Gran slår seg og har mye spenninger.

Kryssfiner i bjerk er periodevis vanskelig å få tak i om dagen. Noen av furu variantene har kjerne i bjerk. 
 

Alternativet er MDF. Det er greit å jobbe med (husk å forbore), mer stabilt osv. 

Jeg foretrekker hobbyplank, spon, osb over mdf, hvis jeg kan unngå det så velger jeg noe annet. 

 

Skal oppdatere tråden når jeg får tid til å begynne med dette miniprosjektet.

 

Takk for tips og råd!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...