Jump to content

Hvorfor velge full skinne?


Smell

Recommended Posts

Hei!

Klar for dagens idiotspørsmål? 

 

Jeg har pr nå ett kikkertsikte som jeg flytter litt rundt på. Denne kikkerten har match ringer på seg til en hver tid og jeg tar aldri kikkerten ut av disse. Grunnen er jo så enkelt som at den står i vater nå og da er det veldig lett å bare flytte den rundt direkte. Når jeg monterer den fra eksempelvis 22lr rifla til 3006 så står de kanskje litt ulikt i skinna. Om jeg teller "hakka" så er differansen 1 hakk på plassering, men jeg ender da aldri opp med att en ring står over utkaste åpningen. Igjen blir nysgjerrigheten trigget. På jaktrifla kjøpte jeg en mdt skinne og det ble faktisk en del vanskeligere å stappe i en patron i all hast.  Skal det benyttes sphur base så skjønner jeg at mer flate gir bedre stabilitet, men igjen når trenger man egentlig så grovt kikkertfeste 338lm, 50kal ....?

 

Så, hvorfor velge full skinne om man har muligheten til å velge delt skinne? :)  image.png.9900787617879b50fbbed5e4fd824407.png 

image.png.e11fe4bac3d618a9a8ddfb7a6cfd8268.png

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med hel skinne er at fremre og bakre "base" er så rett bak hverandre , og avstanden mellom sporene blir så bra som maskineringen tillater, og er uavhengig av hvordan fremre og bakre base skrues fast i låskassa. Det finnes hele skinner hvor det er fjernet materiale slik at det ikke skal være til hinder for å legge i patroner:

 

 

F.eks denne:

https://store.kimberamerica.com/84m-picatinny-rail-blk

 

1000564a_6.jpg

 

Det nederste bilde ditt, er ingen skinne, men spor som er maskinert rett i låskassa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...