Jump to content

Pistol tillatelse


Newbee

Recommended Posts

hei og hopp

 

jeg lurere på om jeg kan søke om tillatelse til å få pistol siden vi driver med fellefangst av rev på hytta vår.

det er jo det med pistol at man skal ha vært aktiv medlem i klubb i 6mnd som regel da.

har planer om å mld meg inn men lurte som skrevet tidligere om jeg kan kjøpe pistol med avlagt jegerprøve.

Link to comment
Share on other sites

Det er lov å avlive fellefanget rev med salongpistol..

 

fra: Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst:

 

"§ 35. Avliving av fanget vilt

 

Ved tilsyn med fangstredskap som fanger viltet levende, plikter brukeren straks å avlive innfanget vilt. Avlivingen skal skje sikkerhetsmessig forsvarlig og på en slik måte at viltet ikke utsettes for unødig lidelse.

 

For avliving av gaupe, jerv, rødrev, grevling og villmink som er fanget i bås eller fangstbur kan salongrifle, revolver eller pistol i kaliber 22 LR nyttes."

 

Men om du i disse tider får lov til å erverve en salongpistol på grunnlag av dette er vel en annen sak....

Link to comment
Share on other sites

tror det kan være en mulighet for å få siden det ikke er jakt, men avliving.

jeg tror også at det kan gå siden det er avliving og ikke jaktbruk. dersom du er en edruelig og pålitelig kar med rent rulleblad så kan det tenkes at dette går fint. kommer ann på hvilke våpenkontor du søker hos,noen er strengere enn andre. og selvsagt så må du ha godkjent jegerprøve da.

 

det er bare å søke, det verste som kan skje er at du får nei. du havner ikke i buret pga søknaden for å si det sånn.

Link to comment
Share on other sites

Er ganske sikker på at du ikke vil få innvilget søknaden :( Kjenner en som søkte på 22lr revolver til avlivning av fellefanget rev. Han er jeger og pistolskytter og kunne dokumentere att han var aktiv med revefeller. Han fikk ikke innvilget til avlivning men fikk godkjennt søknaden til et pistolprogram :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...