Jump to content

Hagla skyter høgt med lerduepatroner


johals

Recommended Posts

Bruker fars gamle o/u winchester hagle til å skyte leirduer me. Etter å ha bomma ein del, prøvde eg ut våpenet på pappplate, for å kunne se spredingen/treffet.

Dette var ein interessant observasjon, for så og si hele haglsvermen lå over siktepunktet!

Prøvde etterpå me noen gamle blypatroner og svermen låg fint midt i siktepunktet!

 

Noen som har opplevd de samme, eller hvet noe om dette? Kan de være noe galt me hagla?

Link to comment
Share on other sites

Vil jo tørre og påstå at det er perfet treff da!

Da skyter/sikter du "beina" av leidua.

Resultatet er at du kan sikte på leirdua og se den hele tiden, perfekt!

Du "mister" ikke dua bak siktemidlene eller løpet.

Slik er min Beretta satt opp, den treffe i overkant av hvor eg sikter, eg sikter som sagt da i underkant på dua.

Vanesak, men perfekt på leirdue bana :D

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

nei jeg så kun kornet og ikke noe av sikteskinne når eg trakk av....., skulle gått mitt i...

Man ska ikke bare se kornet.. Man skal se ca. et fyrstikkhode over sikteskinnen hele veien.. Da skal skuren treffe der du sikter med kornet.

 

Dette er gammeldags historie ang duer som flyr høyt, skal man stå stille å sikte rett i blinken på riflemåten så skal man ikke se noe av sikteskinnen!

I dag skyter de fleste med såkalt flat skinne da kan man gå helt opp i dua når man skyter, noe som er mye lettere en å se hele dua over kornet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...