Jump to content

5,6x52R problemer med kamring


Coyote80

Recommended Posts

Hei! 

 

Plages med å presse hylser til en gammel merkel drilling i 5,6x52R. 

Hylsene jeg ønsker å presse har vært fyrt før i et annet våpen (ja, ikke ideelt utgangspunkt, det vet jeg). 

Det ser ut som kammeret på merkelen er svært trangt for jeg har "maxa ut" dia og fortsatt ikke mulig og kamre. 

Har også slipt ned dia litt, men for at det skal være mulig å kamre må hylsa presses ut av spec... halsen blir for lang,, skulder og kropp for kort. 

 

Er det håp om å berge hylsene, eller bør jeg skrote dem og gå videre med nye? 

Tips og innspill mottas med takk! 

mvh 

Eivind

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kjenner problemet! Noen få hylser skutt i Diamond kombi ville ikke kamre i ny Merkel drilling. Disse hylsene hadde ørlite for stor diameter 1-2 cm over kragen, og var ved tidligere omladinger bare halspresset. Min løsning var å helpresse disse (RCBS die set A). Du sjekker hvor dine hylser butter med å tusje dem før du forsøker å kamre.

 

Edit: Om jeg forstår deg rett har du skrudd dia helt ned til kontakt med hylseholderen, og i tillegg slipt bort litt av bunnen av dia? Får du fabrikkammo til å kamre i drillingen?Hvis ikke må kammeret være utenfor spec, eller det er avleiringer der som gjør det for trangt. Prøv å rengjøre med en overdimensjonert bronsebørste, før du eventuelt får en børsemaker til å måle kammeret. 

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Det kan jo også være kalibreringsdia som er litt romslig? Bor du på Sørvest-landet kan du stikke innom og presse noen hylser i min RCBS.

 

Uansett, interessant problemstilling, så kjekt om du poster videre erfaringer fra dine forsøk med å få hylsene til å kamre. 5,6x52R er en spennende patron!

 

Enda kjekkere om du får hjelp av en moderator til å flytte innleggene under denne tråden til en egen 5,6x52R-tråd som jeg opprettet for et halvt år siden:

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...