Jump to content

Ny hagle og treolje - hvordan redde kolben


mcg

Recommended Posts

Kjøpt meg ny Beretta 686 Silver Pigeon MY19. Storfornøyd, men tror jeg oljet for mye første gangen.. Det ble veldig seigt, så jeg har «pusset» bort det seige med en microfiberklut. Nå er det noen skjolder i stokken.. Finnes det noen quikfix på dette eller bør jeg levere til noe som kan det for å fikse opp?.. Håper på hjelp.

Edited by mcg
Link to comment
Share on other sites

  • mcg changed the title to Ny hagle og treolje - hvordan redde kolben

Hva slags treolje har du? 
quick fix: kjøp 000 stålull uten såpe (viktig at det ikke er såpe i den!). Dynk treolje på en kladd med stålull. Poler med stålull og olje til det seige laget er borte. Tørk bort det som er løst med en klut som ikke loer. Da er det en tynn film med olje igjen. Denne gnir du med håndbaken til det blir skikkelig varmt. La tørke. Hvis du vil ha på mer olje er en dråpe nok… så gnir du det igjen. 
Nettskjæringene oljer du med en dråpe og en tannbørste. Har du gugge nedi nettskjæringene også forresten?

Link to comment
Share on other sites

Takk for raskt svar! Har brukt en treolje jeg fikk anbefalt hos Magne Landerø, den ble kjøpt i fjor. Se bilde.

 

Har ikke noe særlig med gugge/seigt i nettskjæringene, er for det meste på stokken uten.

 

Fått bort det meste som er seigt nå, med en microfiberklut, men er fortsatt skjolder. Bør jeg da gå over med stålull og treolje for å polere og legge på nytt lag som du beskriver?

E82B28AF-8B12-4D3B-80EC-6ACEFE3D7B78.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Ja. Men det du har her er overflatebehandling. Skjoldene er et lag med størknet olje. 
1.  olje, stålull, tørk bort, som beskrevet over. 
2. les bruksanvisningen… den oljen skal det en tynn film på stokken. Bittelitt. Så skal den tørke i et gitt intervall, før den poleres ned håndbaken.  Husker ikke intervallet, men sjekk bruksanvisningen!

 

men altså, få bort gammel gugge først, som beskrevet. 

Link to comment
Share on other sites

Ja. Men det du har her er overflatebehandling. Skjoldene er et lag med størknet olje. 
1.  olje, stålull, tørk bort, som beskrevet over. 
2. les bruksanvisningen… den oljen skal det en tynn film på stokken. Bittelitt. Så skal den tørke i et gitt intervall, før den poleres ned håndbaken.  Husker ikke intervallet, men sjekk bruksanvisningen!

 

men altså, få bort gammel gugge først, som beskrevet. 

Men fortvil ikke. Det blir bra!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...