Jump to content

Våpenlovens §25


Bly

Recommended Posts

For litt over et halvt år siden bestemte jeg meg for å søke politiet om å få bygge en egenprodusert låsekasse til «200 STR systemet». Juridisk challenged som jeg er, og tydelig vis naiv? Jeg er jo ikke jurist🤔, så må det være noe i våpenloven jeg ikke helt forstår? 
 

Våpenloven har følgende paragraf (§25) som sier;

§ 25.Tilverking av skytevåpen, våpendelar og ammunisjon til eige bruk

Den som vil tilverke skytevåpen, våpendelar eller ammunisjon som er løyvepliktige etter §§ 5, 6 eller 7, til eige bruk, må ha løyve frå politiet.

Politiet kan gje løyve etter første ledd til personar som oppfyller vilkåra for erverv etter kapittel 4 og 5.

Personar som har løyve til å ha og bruke skytevåpen kan til eige bruk likevel tilverke ammunisjon for desse skytevåpna utan særskilt løyve frå politiet.
 

Her sier loven at om man til eget bruk skal lage en våpendel, så må man ha tillatelse hos politiet. Jeg tenker da umiddelbart at dette handler om at man ikke kan lage en registreringspliktig våpendel uten at man, som med alle andre våpen/våpendeler er skikket og har behov, samt at delen må registreres i våpenregisteret. Det er jo tross alt forbud mot å inneha våpen/våpendeler uten tillatelse. Det er jo også beskrevet i loven.
 

Men nå viser det seg at det ikke er fult så enkelt. Jeg fikk avslag på søknaden med begrunnelse i at jeg ikke kunne dokumenter kompetanse tilsvarende børsemaker. Det var ikke ordrett slik sagt, men det som var argumentasjonen gikk på at man måtte se til lovens intensjon som sier noe om å unngå uønskede hendelser/ulykker. Derfor velger de å sidestille §25 med samme forhold/krav som gjelder for ervervsmessig tilvirkning som er regulert i våpenforskriften §9-10;

 

§ 9-10.Krav til løyve for å drive reparasjon, ombygging eller tilverking av skytevåpen eller våpendelar