Jump to content

valg av valp


grevlingen

Recommended Posts

hei hei skal hente meg en drever på fredag.det er to tisper og en hann i kullet.jeg har førstevalget på ei av di to tispene.den eine tispa er en god del kraftigere,dvs kraftigere bein og lengre i kroppen en den andre.jeg har blitt anbefalt den kraftigste av disse to.begge er nydelige valper,den største har litt mere hvitt i hodet en den andre,personlig synest jeg den minste tispa har finere tegninger en den andre.jeg er ute etter en hund som jager seint på rådyra.det kan jo slå begge veier med både den kraftige og den lille tispevalpen.har nesten bestemt meg for den største av di to,men det er jaggu ikkje lett å ta et valg :) sikkert mange synspunkter om dette men gøy og høre hva dere mener :?:

Link to comment
Share on other sites

Oi oi, valgets kval!

Heldigvis ble valget mitt enkelt da jeg skulle ha valp, det skulle være hannhund. Og det var bare én hannhund, så da slapp jeg ditt dilemma. :wink:

 

Forstår jo du lytter til anbefalingen, samtidig som magefølelsen og hjertet sier den andre egentlig....? Tja... Hva er viktigst for deg? Den minste er finest, og vil kanskje jage saktest av de to...? Genmaterialet står jo likt på de to, og du som hundeeier vil jo forme bikkja ut fra dens forutsetninger.

 

Nei du, gå for magefølelsen, my 10 cents....

Link to comment
Share on other sites

Har du sett dem i levende live?

 

De er små personligheter og det som passer for den ene passer kanskje ikke for den andre. Å se på størrelse og tegninger alene sier ingenting om hvordan hunden vil utvikle seg som individ.

 

Jeg liker valper som er nysgjerrige (kommer bort og skal sjekke meg ut og ikke løper og gjemmer seg eller er uinteressert), som ikke er hverken tøffere enn toget eller veik og usikker men sånn midt på treet, som lett lar seg håndtere uten protester og som svarer på min lekeinnbydelse.

 

I mitt kull var det stor forskjell på individene - i samlet flokk var de en diger bøllegjeng mens når de var alene så fikk man se personligheten deres. Ikke alle som likte seg like godt for seg selv og som ulte på flokken sin :)

 

Gå for magefølelsen din - den stemmer som regel.

Link to comment
Share on other sites

Følg magefølesen den lyver aldri, en ting skal du være trygg på selv den minste bikkja blir stor nok :D

Har en kompis som har valgt den minste valpen fire ganger, en gang har den blitt minst i kullet, jeg fikk den største tispevalpen sist jeg kjøpte hund og den er minst nå i voksen alder, veit ikke hvordan det er med drever og størrelse men en Basset blir nesten alltid stor nok :D

Lykke til med valget og valpen :D

Link to comment
Share on other sites

General; tror jeg ved å grave litt i bildearkivet mitt kan finne bilder av Cowboy Laila da hun var 3 og 12 dager gammel, mens hun ennå bare var kjent som "Bolla"! :mrgreen:

 

Min hanne fra samme kull var middels stor i forhold til de andre, i dag er han vel desidert størst. Men eneste hannhund og da...

Link to comment
Share on other sites

har hvert og sett på valpene to ganger.sist for ca ei uke siden hadde jeg med videokameraet og filmet tassene.det gjørde jo ikkje saken lettere,jo mere jeg ser på filmen jo mer usikker blir jeg :roll: det er vel nå slik at sjansene for at en drever jager seint er at den er lang i kroppen.den store tispa har mye kraftigere poter en den andre og.et eksempel er beaglen jeg hadde den var kort og relativt lettbygd,rådyra kom somregel som skutt ut av en kanon for den.fikk ikkje studert personligheten noe serlig på de da vi var og såg dem seint på kvelden i mørket.den største tispa var litt unvikende når vi kom,men er ikkje så rart når 4 karer kommer inn i rommet og det blir plutselig satt på sterkt lys.tispa begynte og å bli litt lei av valpene og setter di på plass rett som det er.men når jeg tok ho opp i fanget var ho heilt rolig og logret med den lille halen sin :D nei valget er ikkje lett men en av di må jeg jo velge.

Link to comment
Share on other sites

Ta den du føler mest for,du nevnte den minste hadde finere tegninger,størrelsen vil utjevne seg etterhvert.

Ta heller de to tispevalpene og slipp de løs,og sjekk hvem av de som tør utforske omgivelsene,se også hvordan de reagerer på litt høyere lyder (men ikke skremmelyder )

 

Skulle velge valp en gang,der kullet besto av fjorten stk Jämthunder,det ble litt av et puslespill,jeg plukket bort tispene først,for jeg skulla ha hannhund.

Tok videre og plukket ut de hannene jeg syntes så mindre bra ut (magefølelse)og endte opp med tre stk som jeg så lenge på før jeg valgte min.

 

Hadde det vist seg fra valpestadiet,hvem av hundene som ble best,så ville oppdretter uten unntak valgt denne selv .

Link to comment
Share on other sites

Hos drever er lengde på kroppen ganske avgjørende for drevhastigheten ja. Den forrige tispa jeg hadde var ganske stor og kraftig, men ikke spesielt lang. Den fungerte utmerket, men jagde litt for fort. Den tispa jeg har nå er relativt liten, men bra lengde på kroppen, og kraftigere poter og bein. Med denne kommer som regel rådyra litt seinere, og de turer bedre på mindre areal. Men som sagt over, er personligheten ikke helt uvesentlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg er i samme situasjon som trådstarter, men det gjelder stående fuglehund. Jeg har andre valg etter oppdretter, har sett meg ut en favoritt. Den ble født sist, er tøffere enn toget, første som gikk, første som boffa, den kom mot meg for å utforske og så sovnet den i hånden min etter å ha sutta litt på fingern ;)

 

Heldigvis har jeg god tid på meg, og kan besøke valpene så ofte jeg vil :) Jeg er der en dag i uka.

Selvfølgelig er jeg obs på bittfeil og navelbrokk.

 

Noen som har noe å tilføye til hva jeg bør se etter, annet enn det som er nevnt over i tråden?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...