Jump to content

Olje kolbe og forskjeftet på ny hagle


Girotrail

Recommended Posts

Hei! Jeg har nettopp vært til innkjøp av en ny hagle, Beretta 686 SP. Har da også kjøpt med "Scherell Schaftol stokkolje", men er litt usikker på fremgangsmåten ved bruk av denne, så håper på å kunne få noe ekspert svar her.

Ettersom dette er et nytt våpen kan jeg tenkte meg at treverket allerede er satt inn med noe, men med hva, vet jeg ikke.

Må jeg da først pusse lett over treverket før jeg påfører stokkoljen, slik at den trenger godt inn i treverket?  Eller kan jeg bare påføre oljen uten noe forarbeid?(Må si meg skeptisk til å dra frem pussepapir på det nye våpenet)

Om du / dere også skulle ha en punktvis fremgangsmåte for behandling av nytt treverk, så setter jeg og sikker andre stor pris på dette! 

På forhånd, takk for hjelpen og riktig god lørdag.

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (10 minutter siden):

Velkommen til forumet og gratulerer med ny hagle. 

Jeg hadde droppa scherellen da den inneholder silikon og det finnes langt bedre vedlikeholdsprodukter for kolber der ute.

Er det et helt nytt våpen fra fabrikk/butikk eller bruktkjøp? Det er null behov for å begynne å pusse eller sikle noe som helst.

 

Ole

Takk skal du ha!
Har du et eller flere alternativer til olje som du kan anbefale?
Våpenet er kjøpt ny fra butikk.

Link to comment
Share on other sites

Girotrail skrev (3 timer siden):

Må jeg da først pusse lett over treverket før jeg påfører stokkoljen, slik at den trenger godt inn i treverket?  Eller kan jeg bare påføre oljen uten noe forarbeid?

Ført, og fremst velkommen.

Ut i fra egne erfaringer med "nye" våpen, og det som blir kalt oljebehandlet, så vet jeg det antakelig blir tatt en del snarveier. 

En ekte oljebehandling, med dertil oljeboning tar tid. Tid som koster penger, og som regel ikke blir levert på standard våpen. 

Eneste våpen jeg kommer på som jeg har eid, som virket til å ha blitt gitt ekstra omsorg, var en Chapuis dobbeltrifle. Den var skikkelig mettet, og hadde oljefinnish. Selv Blaser med sine ublu prisede stokker, virker til å jukse med noe glossy smørje. 

Ikke øvendig å slipe. Mitt råd er å smøre tynt, la det vikre. Tørk av dersom oljen begynner å tørke inn på overflaten. Erfaringsmessig vil det ta litt tid å "myke" opp finnishen fabikanten har brukt. Når denne hinnen er brutt, vil som regel treverket suge til seg olje som en sulten kalv. 

Fortsett daglig til du ser at veden er mettet. La det så tørke noen uker (går fint an å bruke våpenet mens dette pågår). Etter tørk kan du begynne på oljefinnish. Finnes resurstråder hvordan gjøre her inne :wink: 

 

Som nevnt over, er ikke oljen du fikk med særlig bra. Det finnes bedre alternativer. Ccl f.eks https://www.jaktia.no/CCL

 

Sender du meg adressen på PM, så kan du få en skvett hjemmebrygget rødolje av meg :wink:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (13 timer siden):

Ikke øvendig å slipe. Mitt råd er å smøre tynt, la det vikre. Tørk av dersom oljen begynner å tørke inn på overflaten. Erfaringsmessig vil det ta litt tid å "myke" opp finnishen fabikanten har brukt. Når denne hinnen er brutt, vil som regel treverket suge til seg olje som en sulten kalv. 

Fortsett daglig til du ser at veden er mettet. La det så tørke noen uker (går fint an å bruke våpenet mens dette pågår). Etter tørk kan du begynne på oljefinnish. Finnes resurstråder hvordan gjøre her inne :wink: 

 

Som nevnt over, er ikke oljen du fikk med særlig bra. Det finnes bedre alternativer. Ccl f.eks https://www.jaktia.no/CCL

 

Sender du meg adressen på PM, så kan du få en skvett hjemmebrygget rødolje av meg :wink:

Takk skal du ha, og tusen takk for nyttig informasjon! Det skal jo noe kunnskap til for å kunne velge riktig olje på dagens marked.

Veldig sjenerøst av deg og takker klart ja til en skvett hjemmebrygget rødolje!😀

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...