Jump to content

Halvauto links og bytting av sikringsposisjon


Nox

Recommended Posts

Var på rypejakt i dag og lånte da ei Browing Gold halvauto hagle. Var et fint og greit våpen men var bare det probleme at sikringa var på feil side :| det førte da til at når rypa letta, brukte jeg så lang tid på å få av sikringa at fuglen var langt av gårde før jeg var skuddklar :P Kunne gjerne tenkt meg å låne den flere ganger for den var veldig grei å skyte med å passet meg helt perfekt, men ser ikke noen grunn til det hvis det ikke er mulig å bytte sikringsposisjon. Så lurer på om noen veit hvordan det gjøres hvis det i det hele tatt er mulig :?:

 

Fikk litt sansen for halvauto så kunne tenkt meg ei selv, noen forslag til gode halvautoer som er mulig å få i links eller å bytte sikringsposisjonen på? :)

Link to comment
Share on other sites

Er kaliber 20 denne og, men kan ikke finne noen forklaring på hvordan bytte gjøres i bruksanvisninga, står bare at dette kan gjøres hos en våpensmed. Blir bare litt domt å må drasse våpenet til våpensmeden når den bare skal brukes en tur eller to og så må sikringa tilbake til normalt igjen. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvordan det gjøres på denne, men på Berettaen min mener jeg det var bare å snu bolten.

Om du bare skal låne børsa, så går det greit, men om du skal kjøpe deg egen hagle vil jeg fraråde deg på det sterkeste å kjøpe recht halvauto, uansett om du kan snu både stokk og sikring (har gjort det selv).

Etter en kjapp serie på lerduebanen, begynner det å bli jævlig varmt i panneluggen, en del stikkflammer i utkastet, og ikke minst kruttslam i øynene fra tid til annen, noe som er til dels vondt og veldig irriterende!! Da ville jeg heller satsett på Fabarm eller Benelli, Remington har også hatt en, men den har jeg ikke sett i det siste, som har utkastet på rett side, for oss som skyter "feil"...

Link to comment
Share on other sites

Har sett litt rundt på forskjellige halvautoer og funnet 3 våpen som har falt i smak og både ser og høres passe bra ut. :P

9a93dj.jpg

Browning Fusion Evolve II

 

28u378j.jpg

Fabarm XLR 5 Elite

 

350w17k.jpg

Franchi Inertia White Gold

 

 

Personlig så kom nok Browningen best ut når det gjelder utseendet, men kan jo ikke bare se på det da :mrgreen:

Så lurer på om noen har noe erfaring eller veit noe om noen av disse våpnene eller liknende? Eller forslag til andre modeler og merker. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mener Fabarm er den eneste av de mevmte du kan få med utkastet på venstresida av børsa. Har kikket litt på den selv, utrolig fin og smekker børse, men jeg synes avstanden fra pistolgrepet til avtrekkeren er i lengste laget for pølsene mine...

Tro meg- etter første gang du har fått kruttslam i øynene, vil du angre på at du kjøpte ei med høyreutkast!

Link to comment
Share on other sites

Er kruttslammen virkelig så ille? Har nok planer om å bruke den på banen og skyter da ca 50-100 skudd i uka på leirduer om sommeren så hadde jo vært litt leit hvis jeg skulle bli plaget med svie i øynene. :wink: Har jo selv mest lyst på browningen men har lett litt rundt på nettet og er nok ikke mulig å få utkast på den "rette" siden på den. :lol: Er bare mulig å bytte over sikringa på den så hvis kruttslammet er for ille kan jeg nok bare droppe den med en gang. :|

Link to comment
Share on other sites

Kan kun finne 2 halvautoer med utkast på "rette" sida, Fabarm Lion H38 og Benelli Montefeltro. Må si jeg selv likte Benellien best av de to, så blir nok å kjøpe den da :P

 

Har hørt at det ikke skal bli helt enkelt å få godkjent en søknad på halvautomatiske våpen etter den nye forskriften trer i kraft, stemmer dette? :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...