Jump to content

8x50R Siamese, og litt Thailand.


Vaquero

Recommended Posts

Spennende med noe orientalsk patron og historie:

Thailand, tidligere Siam utviklet en patron Type 45, en patron som var inspirert av 8x50R Østerrikes Mannlicher Model 1888. Siam utviklet sin egen patron med noen små dimensjonsforskjeller, eks. en kan kamre og skyte en 8x50R Siamese i en østerriker og ikke omvendt. 8x50R Siamese Type 45 kom før selve rifla. Siam/Thailand utviklet patronen i 1903 hvor de ville modernisere sitt forsvar, historien er ganske anstrengt i forhold til Stor-Britannia og Frankrikes innflytelser i Asia/Indonesia på denne tiden. Siam henvendte seg til Japan for å produsere en Mauser m98 variant. Den japanske fabrikken ved Tokyo Koishikawa-Arsenal produserte disse riflene for denne patronen, rifla fikk betegnelsen Type 46  kaliber 8x50R. Det skulle vare frem til 1923 hvor Siam ville oppgradere kaliberet til 8x52R Siamese med spiss kule, en patron som ikke lot seg kombinere med 8x50R. Siam bestilte et nytt våpen fra Japan som var basert på Arisaka Type 38, som er bedre kjent for de fleste. Denne Arisaka-riflen fikk betegnelsen Type 66. De tidligere Type 46-riflene ble kamret om og baksiktet modifisert til denne nyere 8x52R patronen og derfor betegnet som Type 46/66. Alle disse riflene Mauser og Arisaka hadde den typiske japanske løsningen med støvdeksel over mekanismen. Disse riflene ble bruk i Thailand etter andre verdenskrig inn et stykke på 1950 tallet.

 

Så en liten annen historie:

Thailand hadde nære relasjoner til USA og på 50-tallet kortet de ned noen Type 66-rifler og pipet dem om til .30-06 Springfield, betegnet som Type 83/88s. Disse blir påstått og ha blitt brukt i Koreakrigen.

Jeg har en bekjent som har en "Arisaka" Type 38 i dette kaliberet, det har vært et mysterium hvordan denne rifla har havnet i Norge og hvem som har funnet bryet verdt med dette konseptet. Nå som jeg har gravd litt i Siamese-patroner og Thailands våpenhistorie har jeg begynt å undre meg på om denne rifla kan stamme fra dette. Neste gang jeg påtreffer denne rifla skal jeg studere merkingen nøyere, jeg legger ved noen bilder jeg tok for få år siden.

8mm.Siamese.JPG

 

8mm. Siam.JPG

Dersom det går an å skrive at et bunnstempel er vakkert, så synes nå jeg det da.

 

Det gjenstår å finne ut om dette kan være en Type 83/88s i kaliber .30-06. Skal være gjort slike omgjøringer i Thailand på tidlig 50-tallet.

Ari 1.JPG

 

Ari 2.JPG

 

Ari 3.JPG

 

Ari 4.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...