Jump to content

Vanlig å måtte justere parallax når man endrer zoom?


Jøran99

Recommended Posts

Aldri hatt kikkertsikte som har hatt parallax eller kosta over noen lapper, men nå har jeg dette og da kommer spørsmålet er dette vanlig. Når jeg eksempelvis har den på 5x og parallaxen står på 15m så ser jeg klart og fint alt fra 15 til 500 meter. Ligger jeg på 100 meteren og ser på blinken med 10x så er den klar og fin når paralaksen er justert, men om jeg da uten å endrer parallaxen zoomer til 20x av 25 totalt så blir det utydelig og den må justeres igjen.

 

Er det slik at dette er helt vanlig og at det jeg opplever er rett og slett ett resultat av at man ser blinken tydeligere osv eller er det feil på optikk

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (47 minutter siden):

Men har ikke opplevd at den endrer seg når jeg zoomer.

Nei altås den endrer seg vel ikke, men om jeg stiller den inn på eks 100 meter med 10 forstørrelse, vrir opp til 20 eller 25 forsørrelse så blir det utydelig om jeg ikke deretter justerer parralakse igjen. Om jeg bare zoomer til max og får utydelig bilde blir bilde igjen tydelig når jeg returnerer til 10 i forstørrelse igjen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...