Jump to content

Bukkejakt - når gir man opp post/felt?


Tikowski

Recommended Posts

Ny jeger og første bukkejakt i år. Lest meg opp på en god del, men har noen spørsmål her ang bukkejakt/rådyrjakt (skogsterreng):

 

Hvor mange ganger drar du ut til samme posteringsfelt, evt. hogstfelt o.l. ila jakta selv når du ikke ser noe? Drar du ut til samme plassen f.eks 5 dager på rad, eller prøver man andre steder dersom det ikke er noe å se de to første dagene o.l? 

 

Har vært utpå 8 ganger ila bukkejakta nå, på ca 3-4 forskjellige steder men ingen dyr å se. (Gått for full kamo, sokkelesten, riktig vindretning og for det meste fra kl 5 til 9-10 om morran) Føler jeg gjør en del riktig til å være første jakt, men kunnskap om terrenget er ikke top notch(burde brukt sommeren mer på rekognosering). Men tror jeg ihvertfall har sett feiemerker og avføring rundt omkring områdene jeg har jaktet i nå. 

 

Burde jeg prøve andre ukjente felter innenfor jaktterrenget, eller være tålmodig å fortsette videre på samme stedene? Lokking har ikke gitt store resultatene, og nå så seint i august har jeg de siste gangene knapt lokket.

Edited by Tikowski
Link to comment
Share on other sites

Tikowski skrev (1 time siden):

.... , men kunnskap om terrenget er ikke top notch (burde brukt sommeren mer på rekognosering). Men tror jeg ihvertfall har sett feiemerker og avføring rundt omkring områdene jeg har jaktet 

Kunnskap om terrenget er alfa og omega når det gjelder bukkejakt. Men har du funnet feiemerker og sparkegroper er du godt på vei. Avføring viser det er rådyr i området, men den er ikke nødvendigvis fra bukk. Begynner å bli sent for lokking nå, da brunst og paringsperiode stort sett er over. I vårt terreng vet vi hvor revirgrensene går, så stort sett ser vi bukk hver gang. Men det er ikke alltid det blir skuddsjans. Jeg tror det er bedre å bli godt kjent med en del av terrenget framfor å flytte rundt. I hvert fall når du er helt fersk.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Ja, vil nok bli annerledes neste år mtp kunnskap om terrenget. Men da tenker du at det er bedre å returnere til samme område fremover nå, i håp om at de kan plutselig være der vs alternativet å smyge og postere i andre men mer ukjente felt? 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar du skal jakte i dette terrenget ut sesongen? Da ville jeg benyttet perioden framover til smygjakt i hele terrenget, da jeg tror ikke det har så stor nytte å postere så lenge du ikke vet hvor bukken ferdes og brunsten er over. Det betyr at bukken(e) ikke lenger er så opptatt av å patruljere langs revirgrensene. Rådyr generelt har gjerne noen faste tråkk som brukes til forflytning mellom beite- og hvileområder, men de kan også påtreffes nær sagt hvor som helst. Hvis du finner noen disse tråkkene har du et godt utgangspunkt for å postere mens en kompis driver smygjakt. Tanken er da at om dyrene støkkes vil de gjerne forflytte seg langs et av disse tråkkene. Hvis du skriver hvor terrenget befinner seg, vil jeg ikke se helt bort fra at en mer erfaren jeger her på Kammeret kan være mentor for deg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...