Jump to content

Valg av lyddemper til Tikka M690, kal 30.06 (Hausken JD184 vs A-Tec Optima 45?)


Andy2

Recommended Posts

Hei.

Jeg skal endelig sette på lyddemper på børsa denne uka. Synes det er vanskelig å bestemme seg for type, og tar imot råd og tips. Jeg har "eldre" Tikka med trestokk og stor kikkert 3-12x56, så den er tung nok fra før. Har lite lyst til å kappe løpet, så jeg må ha lett demper og som bygger bakover.

Har kanskje landet på Hausken JD184 eller A-Tec Optima 45. Hausken er både lettere, kortere og bygger mindre forover.  Og billigere. Vil Hausken JD184 være et godt valg?

 

Takk for tips og råd?

Link to comment
Share on other sites

Nja, vet ikke riktig hva som er best for deg. Jeg har Optima 45 på min 404 i .30-06, og synes den funker meget bra. Har så langt bare brukt den med alle modulene, men med denne har du jo i motsetning til JD184 mulighet for å variere vekt og lengde alt etter hvor god demping du ønsker. Jeg har A-lock Mini hurtigkobling og synes det er en fin løsning. Hvis vi ser på de tørre tallene veier Optima 45 38 gram mer, og iflg. produsenten demper den i gjennomsnitt 29 dB (med alle moduler) mot JD184 27 dB. Jeg ville ikke lagt særlig vekt(!) på vektforskjellen, men om du tenker å jakte uten hørselvern er best demping et viktig kriterium. (Jeg bruker pga. betydelig nedsatt hørsel alltid aktive ørepropper under jakt).

 

Men om vekt er viktig, burde du kanskje se nærmere på Freyr & Deviks Fw196 (ja, den veier 196 gram) som demper gjennomsnittlig 29-31 dB, litt avhengig av kaliber. Jeg har den på en Browning A-bolt i 6,5x55.

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Men er modulbasert noen hensikt. Kan ikke se for meg at jeg kommer til å ta av en modul eller to? På postjakt bruker jeg elektroniske hørselvern for å fange opp lyder av vilt som kommer bedre.

Freyr & Devik har jeg ikke hørt om. Ser bra ut, men visst de kun selges av Landrø får jeg ikke mulighet på kort varsel, da jeg bor i Trondheim.

Link to comment
Share on other sites

Andy2 skrev (1 minutt siden):

Freyr & Devik har jeg ikke hørt om. Ser bra ut, men visst de kun selges av Landrø får jeg ikke mulighet på kort varsel, da jeg bor i Trondheim.

Alle forhandlere kan bestille en F&D til deg, men det kan være noe leveringstid avhengig av produsentens lager og hvilke gjenger du skal ha.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...