Jump to content

Affeksjonsvåpen - lov å skyte med?


eirik1979

Recommended Posts

Hei,

 

jeg overtok for omlag ti år siden en M98 og en G33/40 i 7.92x57 som "affeksjonsvåpen". Disse har siden den gang stått i skapet uten å bli brukt i og med at det på våpenkortene står at de ikke er lov å skyte med.

 

I dag kom jeg over følgende på Politiets nettsider: "Etter at ny våpenlov trådet i kraft 1. juni i fjor er det ikke lengre forbudt å skyte med våpen som du har arvet. De som i dag innehar skytevåpen hvor det står at våpenkortet ikke kan benyttes til å erverve ammunisjon og som kan dokumentere tilstrekkelig våpenkunnskap, kan søke politiet om opphevelse av dette bruksforbudet."

 

Slik jeg leser dette kan jeg altså få endret våpenkortene slik at jeg kan kjøpe ammunisjon og lovlig skyte med dem uten at de går på kvoten for jaktgarderobe, stemmer dette?

 

i såfall, vet noen hvordan jeg går frem for å søke om dette?

 

Jeg har allerede en nesten full garderobe av nye(ere) våpen og vil ikke bruke opp utestående på disse kuriositetene, men det hadde vært morro å i alle fall ha muligheten til å prøve dem på banen.

Link to comment
Share on other sites

I det rundskrivet som fortsatt er et forslag og enda ikke endelig, så nevnes det at fremgangsmåten er at du kontakter ditt våpenkontor og sier ifra at du ønsker nye våpenkort som reflekterer den nye rettstilstand. Er garderoben full i dag, så ville jeg nok ventet til dette rundskrivet faktisk kom. Men det skal allikevel ikke være noe i veien for å få slettet den setningen på våpenkortet uten å påvirke bruksområdet til våpenet (Affeksjon i ditt tilfelle). 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...