Jump to content

Ta med våpen på toget


Øvrigar'n

Recommended Posts

Hele familien skal en tur med toget snart og jeg har tenkt å ta med meg rifla (klaffer "tilfeldigvis" bra med et jaktfeltstevne dit vi skal :wink: ). I utgangspunktet hadde jeg tenkt å rette meg etter våpenforskriften $22-8 (mine uthevinger):

 

Våpenforskriften $22-8[/url]"]Under transport skal skytevåpen være tomt for ammunisjon, og skytevåpen og ammunisjon skal være under tilsyn. Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk o.l. Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster o.l. som bæres på kroppen. Transporteres våpenet som reisegods eller postforsendelse, må en vital del fjernes eller våpenet sikres på annen måte slik at det ikke kan brukes. Medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig. Våpenet kan da oppbevares udelt, dersom det er under forsvarlig tilsyn. Forlates motorvognen, skal en vital del tas ut og medbringes. Våpenets hoveddel og ammunisjon kan etterlates innlåst dersom det skjules på en forsvarlig måte. Denne bestemmelse gjelder ikke for Svalbard.

 

Dette ser egentlig ganske greit ut. Jeg pakker rifla i låst våpenkoffert og pakker sluttstykket og 100 stk. 6,5x55 patroner i hver sin sekk for å være på den bombesikre siden.

 

Men så leser jeg NSB sitt bagasjereglement (mine uthevinger):

 

NSB[/url]"]Våpen til jakt og sport, samt til forsvarets personell, kan aksepteres og bli tatt med i toget. Våpeneier skal kontakte ombordansvarlig før påstigning. Av sikkerhetsmessige årsaker kan ombordansvarlig nekte passasjeren å ta med våpen og ammunisjon ombord i toget. Under transport er våpeneier selv ansvarlig for våpen og ammunisjon og at det føres tilsyn under hele reisen. Skytevåpen skal være tomt for ammunisjon. Våpenet skal være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk eller lignende. Det er ikke tillatt å transportere våpen i hylster o.l. som bæres på kroppen. Inntil 5 kg ammunisjon kan medbringes forutsatt at det er pakket i originalemballasjen.

 

Was in Zwart :?:

Kan virkelig ombordansvarlig nekte meg adgang hvis jeg kommer med forskriftsmessig pakket våpen :?:

Og hva skjer hvis jeg allernådigst får gå ombord i første tog, men ved togbytte i Oslo så blir jeg nektet :?:

Link to comment
Share on other sites

He, he, den var ikke dum :lol:

 

Da er det bare å få tak i et digert klistermerke med "Fender Stratocaster" og klistre over "Sauer"-logoen :mrgreen:

 

Tok forresten telefonisk kontakt med NSB, og den som jeg snakket med var jo velvilligheten selv. Så lenge våpenet er forskriftsmessig pakket og blir passet på er det fritt fram.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

En liten digresjon når det gjelder våpen på tog...

Tog har faktisk blitt kapret av bevæpnede terrorister, faktisk ikke så langt fra oss i Norge, så det er ikke bare fly som er blitt utsatt for den slags aktiviteter. Et nederlandsk tog ble kapret en gang på syttitallet av en gjeng mollukanske terrorister (hvis jeg husker nasjonaliteten riktig), men problemet er at de ikke kom noen steder med dette toget. Det ble stående stille på linja inntil gjengen overga seg.

Tog må vel være det dummeste å kapre av alle mulige transportmidler, kanskje med unntak av en varmluftballong. Da ville jeg heller satset på en zeppeliner...

 

gunders :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt våpen på tog 3 ganger: Til og fra Gardermoen fra Hamar, og Hamar-Oppdal.

Dette var i forbindelse med NM, så vi var mange som reiste sammen. Vi hadde våpenkofferter, og andre passasjerer spurte om vi var musikanter. Ikke noe problem, som jeg så det - tvert i mot. Folk var overraskende positive da det komfram at det var til sport og NM :)

God tur, og lykke til på jaktfeltstevnet!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...