Jump to content

Erfaring med revesaks???? /Erfaringer med kunsthi til rev???


Brendekjær

Recommended Posts

Dette var det jeg fant om bruk av feller

§ 24. (fangst)

 

Bruk av fangstredskaper er forbudt med mindre annet følger av lov eller vedtak med hjemmel i lov.

 

Departementet gir forskrifter om fangst der dette kan være av betydning for næringsgrunnlaget og ellers der det er nødvendig for å begrense skader som viltet gjør. Det kan herunder fastsettes krav om typegodkjenning av fangstredskaper og om betaling av gebyr for å få et redskap typegodkjent.

 

§ 31. Tillatte fangstredskaper a) Følgende typer fangstredskaper er tillatt til levendefangst av vilt:

- bås til grevling, rødrev og mårhund av typene Värmlandsk tunnelfelle, Smålandsk revefelle, Nyåkersfellen og Øster-Malmafellen, eller som er konstruert og virker på tilsvarende måte. Slike båser skal innvendig i fellens fangstrom inklusiv fallemmer være dekt av et heldekkende solid materiale.

- bås til jerv og gaupe når fylkesmannen har gitt tillatelse for den enkelte bås. Båsens konstruksjon, plassering og tilsynshyppighet skal fremgå av søknaden.

- fangstbur til grevling, villmink, røyskatt, mårhund, ravn, kråke, skjære, svartbak, gråmåke og fiskemåke.

b) Følgende typer fangstredskaper som avliver viltet er tillatt:

- slagfelle til mårhund, bever, mår, villmink, bisamrotte, beverrotte og røyskatt. Kommunen kan på nærmere fastsatte vilkår gi tillatelse til bruk av slagfelle til fangst av rødrev og grevling. Slik tillatelse skal være personlig.

- fallem, flak og fallstokk til mår, villmink og røyskatt.

- snare til lirype og fjellrype.

 

 

Slagfelle, fallem, flak og fallstokk skal virke slik og ha slik slagkraft at det vilt som fanges blir drept øyeblikkelig.

 

Slagfelle til fangst av mår og villmink skal ha en slagmekanisme som slår ovenfra og ned mot dyrets kranium/nakke, eller som med et sakseslag slår mot dyrets kranium/nakke.

 

Jeg har ihvertfall lært at den tradisjonelle "revesaksa" ikke er lovelig å bruke lenger.

 

Kilder: http://www.lovdata.no/all/tl-19810529-038-006.html#24

http://www.lovdata.no/for/sf/md/td-20020322-0313-009.html#31

 

-Pedern

 

EDIT: Hvis det ble for mye sitering, moderer meg...

Link to comment
Share on other sites

Revesaks er to forskjellige ting. Fotsaks, som ikke er tillatt. Og svanehals som er tillatt på spesielle vilkår. For å se hva lovverket sier anbefales forskriften om jakt og fangst i stedet for paragrafene ettersom forskriften spesifiserer mye mer. Link finnes i mitt forrige innlegg.

 

Svanehals ikke bare anbefales i åpne kilder, det er den eneste plasseringen som er tillatt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Når jeg tok jegerprøve kurset så hadde vi om det der, åte saks tror jeg det het.

 

De skulle plasseres like under en dam med e åte i midten og slik at reven måtte strekke litt på halsen. Det var vel også noe om beligenhet og markering.

 

Har ingen erfaring

 

Noen som vet dette enda bedre?

Link to comment
Share on other sites

Brukte svanehalssaks mye før. Har den forøvrig enda. Vanskelig å bruke og det kreves erfaring for å finne egnede steder som ikke fryser igjen.

 

I tillegg mener jeg at en må melde ifra og sette opp skilt der slik redskap står. mye styr for ingenting.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hei !

 

Nå idag har det vært store uenigheter i denne katogorien. Som blei ein "heit" diskusjon.

Det er to revesåks typer i Noreg. Svanehals :arrow:lovlig - Fotsaks = Ulovlig.

 

Men den lovlig måten må det søkes om i komunenen eller gje beskjed til lensmannen om det. Og så må man skilte innen ommerådet der det er lagt ut disse "livsfarlege" fellene.

 

DET ER LOVLIG !

 

Les : viewtopic.php?f=20&t=13215

 

 

Slått sammen to emner om revesaks. G.Larson

Link to comment
Share on other sites

Revesaks SKAL ligge i vann og dekkes til. Den skal som sagt også merkes med navn, på lik linje som annet fangstredskap. Man skal være uhyre forsiktig med denne saksa !! Hent inn tillatelser og sørg for at grunneiere og eventuelt andre "bikkjefolk" veit hvor fella er plassert. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...