Jump to content

klage på våpensøknad


nyjeger97

Recommended Posts

jeg klagde på ett avslag 05.12.2020 jeg fikk 01.12.2020 og har enda ikke fått svar. det står så fint i brevet fra våpenkontoret Odda om at klageren kan forvente å ha svar innen seks måneder. nå er vi i oktober og jeg har enda ikke fått svar etter 9.5 måneder. er det noen som vet hva jeg kan gjøre? alle tips og ideer tas i mot 

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Mikkelh said:

Kan jeg spørge hvorfor du fik avslag)

Vet det ny søknad, ekstra våpen etc

De skrev i avslaget at jeg ikke var edruelig og derfor ikke skikket til å erveve å inneha våpen. Men har aldri havnet i bråk/trøbbel/diskusjon med hverken politi/vektere når jeg har drukket, aldri fyllearresten, og aldri en eneste bot, ikke engang parkeringsbot

Link to comment
Share on other sites

Det lyder jo veldig rart, de må jo ha det et eller andet sted fra.

De pleier jo at begrunne det med henvisning fra hvilken register.

Edruelig tar samme utgangspunkt som førerkort ifølge rundskriv , så medmindre du har mistet ditt førerkort kan de ikke si dette.

Ellers ka du nok forvente at det ryker også.

 

Eneste som jeg tror er lov er at innhente en helse attest, da kan du skylde på din fastlege, gå igjennom dine data om hvor mange gange du har vert forbi polet på er år  er vel bunn ulovlig tenker jeg.

Sikker på at du ikke står i en eller anden politi log eller har dårlig bekjentskap?

Hvis der ikke er noget da ville jeg tag kontakt til advokat, har lest om fler saker på det siste som er blitt omgjort etter en advokat har sendt klage til øverste ledelse i det politikammer. 

Edited by Mikkelh
Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Mikkelh said:

Det lyder jo veldig rart, de må jo ha det et eller andet sted fra.

De pleier jo at begrunne det med henvisning fra hvilken register.

Edruelig tar samme utgangspunkt som førerkort ifølge rundskriv , så medmindre du har mistet ditt førerkort kan de ikke si dette.

Ellers ka du nok forvente at det ryker også.

 

Eneste som jeg tror er lov er at innhente en helse attest, da kan du skylde på din fastlege, gå igjennom dine data om hvor mange gange du har vert forbi polet på er år  er vel bunn ulovlig tenker jeg.

Sikker på at du ikke står i en eller anden politi log eller har dårlig bekjentskap?

Hvis der ikke er noget da ville jeg tag kontakt til advokat, har lest om fler saker på det siste som er blitt omgjort etter en advokat har sendt klage til øverste ledelse i det politikammer. 

Eneste jeg kan stå oppført som i en politi logg/sak er som vitne. Men det er eventuelt det eneste de kan ha på meg. Aldri mistet førerkort aldri en fart/parkerings bot. Har nylig sendt mail til de igjen så tenkte jeg skulle vente litt til og så eventuelt få hente ut en helse attest på phsykisk helse fra fast lege og legge den ved. For de har ingenting på meg. Så skjønner ikke selv. Å hadde de hatt noe på meg så hadde jeg nok skjønt at de ga meg avslag. Men får se hva som skjer begynner å bli litt lei og stille frustrert kjenner jeg...

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sølvrev said:

Send en klage til sivilombudet: Klage til Sivilombudet - Sivilombudet

Har vurdert det ja. Men tenkte kanskje det var noen andre tips/ideer. Men skal la de få noen dager til på seg til å svare på mailen som nylig ble sendt IGJEN... så bmir det nok sivilombudet neste ja viss jeg ikke skaffer meg en advokat men det koster jo ett halvt liv og en hel formue

Link to comment
Share on other sites

Advokat er faktisk ikke så dyrt.

Men se her.

http://www.advokatespelid.no/nyheter/?id=63

 

http://www.advokatespelid.no/nyheter/?id=62

Du burde gi ham et kald for en vurdering.

Det er gratis og høre om det.

 

Som sagt må de jo ha et sted fra at du ikke er edruelig of litt rart de ikke skriver hvor de har disse opplysninger fra.

Edited by Mikkelh
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Mikkelh said:

Advokat er faktisk ikke så dyrt.

Men se her.

http://www.advokatespelid.no/nyheter/?id=63

Du burde gi ham et kald for en vurdering.

Det er gratis og høre om det.

Det er sant. Men siden det har gått snart 10 mnd og enda ikke hørt noe så ender det garantert opp med at jeg taper den saken og må betale hele driten selv... det er bare min (u)flaks. Men som skrevet tidligere skal gi de noen dager til og så eventuel sivilombudet

Link to comment
Share on other sites

Leste du siste lenke jeg la til etter

Den samme advokat hadde også en sak om edruelighet 

 

 

Politiet trekker vedtak om tilbakekall av våpenkort og innlevering av våpen og ammunisjon

Advokat Espelid bistod nylig en erfaren jeger nord i landet, som hadde mottatt vedtak om tilbakekall av våpenkort, våpen og ammunisjon. Begrunnelsen for vedtaket var påstått "manglende edruelighet" og "tvil om psykisk helse". Spørsmålet i saken var om disse påstandene var korrekte.

Advokat Espelid påklaget vedtaket, og det ble lagt frem dokumentasjon knyttet til mannens helse.

Politidirektoratet uttalte følgende: "Politidirektoratet har en viss forståelse for at politiet på bakgrunn av situasjonen reiser spørsmål om hvorvidt klager kan anses å tilfredstille våpenlovens strenge krav til personlig skikkethet og tillitt, men finner at påstanden om klagers manglende edruelighet og psykiske helse er ikke tilstrekkelig belyst i sakens anledning."

Saken ble derfor sendt i retur til det lokale politidistrikt for ytterligere utredning.

Advokat Espelid la deretter frem undersøkelser foretatt av kommunelegen og psykolog, som gikk imot politiets påstander om manglende edruelighet og psykiske problemer.

Den 8. mai mottok advokat Espelid brev fra politidistriktet, der det fremgikk at politiet trekker tilbake vedtaket. Dette betyr at mannen får sine våpen og våpenkort tilbake.

Edruelighet og skikkethet er svært viktig når det gjelder våpenkort og bruk av våpen, men det er viktig at slike opplysninger i så fall er kvalitetssikret og ikke "synsing".

Edited by Mikkelh
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Mikkelh said:

Leste du siste lenke jeg la til etter

Den samme advokat hadde også en sak om edruelighet 

Ja har lest de sakene tidligere på facebook av alle ting 😜 synes selv det er rart men det står bare at jeg ikke oppfyller kravene til edruelighet og dermed ikke skikket. Og når jeg snakker med de og spør om jeg kan få se det så får jeg bare beskjed om at jeg må søke begjæring om innsyn for de har ikke rettighet til å gi ut sånne ting. Tror ikke de har det bra med selv for å vær ærlig 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har nået å skjule da har du ikke nået å miste.

 

Jeg ville ha tatt en advokat for fort omgjøring.

For varig endring av vedtak er det sivilombudsmannen som nevnt før, da må de rette fremtids saker også, og hjelper fremtidige avslag med samme problem

Da er det opp til deg selv hvis du mener du er blitt urett behandlet. 

Held og lykke med klagen

Edited by Mikkelh
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...