Jump to content

Pumpehagle med demper, løpslengde og mekanisme?


Dodraugen

Recommended Posts

Skal ha meg hagle med demper til neste års duejakt. Har egentlig mest lyst på en bolthagle, men de er sjeldne, og stort sett med for tynt løp til at børsisen sikkert kan gjenge opp ny chocke, løpet er gjerne 90cm og, så det er ikke ett tema å ikke kappe det.

Så har landa litt på pumpehagle. Halvauto er fint det, har skutt med det med bare gode erfaringer, men vil ikke ha det av en eller annen grunn. Har prøvd en Winchester mariner pumpe, den passa ikke i det hele tatt, ikke likte jeg den heller. Har prøvd Benelli m2, den likte jeg veldig godt og den passa, så driver derfor å vurderer Benelli (super)Nova, men den kommer sjelden med kortere enn 66cm løp. Remington 870 er også vurdert, men den har gjerne de samme problemene som novaen uten at den er mye billigere eller bedre. Mossberg syns jeg lander litt i samme bås som 870.

 

Er egentlig ikke så bekymra for om børsa blir lang og tung, så lenge den blir god å skyte med, har en silma o/u hagle på 3,5kg jeg syns ''danser'' litt i svingen, så en oppgradering fra det hadde vært fint.

 

Har en elegant amerikansk sideligger i kaliber 16 hvis det skal bæres mer enn det skal skytes.

 

Er jeg på villspor om jeg tenker at en pumpehagle på totalt 4kg med 66cm løp og demper blir bedre å skyte med enn en på totalt 3,4kg med 46cm løp?

(Hagla kommer aldri til å bli brukt uten demper i mitt eie)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...