Jump to content

Hvor mange moa kikkert base på en 22 lr?


Lislebu

Recommended Posts

Skal kjøpe en scope base til min cx 457 sånn att kikkertbytte blir vesentlig enklere.. Det jeg derimot lurer på er om det finnes "for mye". Kjøper jeg en base med 15,30,50 moa er det noen gang for mye? Om man kjøper 50 vil man da få problemer på 15m? Bruken er 10-300meter.

Link to comment
Share on other sites

Kommer jo helt an på hvilken kikkert du skal bruke, hvor mye elevasjonsjustering er det? Jeg har en Strike Eagle 5-25x56 på min salong STR.

, denne har mye høydejustering, tror det var 32 mils. Bruker 20 MOA skinne, i tillegg har jeg en montasje med justerbar tilt. Har justert denne så jeg har zero på ca 30 meter med tre fire klikks margin. Det betyr at jeg kan stille inn kikkert til å treffe på alle avstander fra 0 til ca 430m.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Elgjaeger said:

Kommer jo helt an på hvilken kikkert du skal bruke, hvor mye elevasjonsjustering er det? Jeg har en Strike Eagle 5-25x56 på min salong STR.

, denne har mye høydejustering, tror det var 32 mils. Bruker 20 MOA skinne, i tillegg har jeg en montasje med justerbar tilt. Har justert denne så jeg har zero på ca 30 meter med tre fire klikks margin. Det betyr at jeg kan stille inn kikkert til å treffe på alle avstander fra 0 til ca 430m.

Skal kjøpe en Strike Eagle selv, men tenker å bruke revstop, så mister vel noe høydejustering der.. Hadde tenkt  bruke vanlig "precision rings" fra vortex. De høye om det har noe å si :

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Lislebu said:

Skal kjøpe en Strike Eagle selv, men tenker å bruke revstop, så mister vel noe høydejustering der.. Hadde tenkt  bruke vanlig "precision rings" fra vortex. De høye om det har noe å si :

Er jo ikke så godt å si, men dersom elevasjon på kikkerten står midstilt ved f.eks 30m har du jo 15-16 mils opp og ned, eller ca 50 MOA. Vet ikke om jeg ville gamblet på at 50 MOA skinne går.

 

revstop, er det det samme som nullstopp? Jeg bruker ikke den siden jeg bare har noen få klikk til bunn på laveste punkt.

Link to comment
Share on other sites

Just now, Lislebu said:

Revstop er systemet strike eagle har for sin nullstopp ja :). Om man da legger vek 50 moa og kjøper 30 så er man hvert fall sikker på å kunne bruke sikte fra 0-300?

Siden du har samme sikte, hvordan vil du si glasskvaliteten er?+ Føler du deg hemma på avstander opp til 400-500max? Tenker også å kaste denne på min 6,5 når holda blir oppi 470ca.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Lislebu said:

Siden du har samme sikte, hvordan vil du si glasskvaliteten er?+ Føler du deg hemma på avstander opp til 400-500max? Tenker også å kaste denne på min 6,5 når holda blir oppi 470ca.

Nå er jeg vant til dyre kikkerter, kan jo ikke måle seg med Leica PRS etc, men er jo ikke problem å se klart de gongene vi har på 700m. Ser .22 hull på 200m og greit å se at gongene blir truffet på 400m. Er nok problematisk dersom du har lav motsol, blir litt melkeglass. Ellers er jo klikkene litt sånn mushy/plastikfølelse. Har ikke gjort noen seriøse tester på repeterbarhet på klikk. Funker greit på trenings PRS Saueren i 22lr.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Elgjaeger said:

kan jo ikke måle seg med Leica PRS etc

Hvor mye vil du ha for din? ;) Att det  er det beste optiske regner jeg ikke med, men om jeg fint kan bruke det til 0-500m så holder det i massevis. Vurderte en pst gen II , men skal man først oppi den prisen så er man ikke langt fra en razor 2 3-18 og da er man ikke langt fra razor 4,5-27 og da er man ikke langt unna en leica og da er man ikke langt unna en march.. Baller på seg xD 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...