Jump to content

Synkronisering av løpetid


300kongen

Recommended Posts

Jeg er jo kjent med fenomenet, men en noe pussig situasjon er i ferd med å utspille seg i heimen nå. (Det er bikkjene jeg snakker om ja.)

 

Jeg har pr. i dag 3 tisper på henholdvis 4, 2 og 1,5 år, og rangen disse imellom følger alderen. Poenget er at de to eldste har løpetidsintervaller på 9 måneder, mens den minste virker å ha 6 måneder, dvs. hun løper for annen gang nå, og det er 6 måneder siden sist. Også hunden på 2 år løper nå - helt etter planen (hennes skjema).

 

Men vil disse kunne synkronisere seg over tid? Den eldste, som jo har sjefsrollen, løp for ca. 2,5 måned siden, men det skal legges til at det var første løpetid hun hadde hos oss da hun er omplasseringshund.

 

Så - noen tør å spå hva som skjer? Ingenting er bedre enn at alle 3 løper på likt egentlig, og jo lengre intervaller jo bedre.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at de synkroniserer seg. Det som er noe dritt, er at de sansynligvis stiller seg inn på det korteste intervallet. Det er iallefall slik det gikk her i huset. Jeg hadde to tisper som var "innstillt" på mellom 9 og 10 mnd, men da den tredje kom, med bare 6 mnd intervall, stilte de andre seg inn på dette. Virker som at når en har fått løpetid, trekkes de andre etter.

Samme fenomenet forekommer visstnok med mennesker. Hvis flere damer bor tett på hverandre, vil de etterhvert "slippe egga" på samme tidspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at de synkroniserer seg. Det som er noe dritt, er at de sansynligvis stiller seg inn på det korteste intervallet. Det er iallefall slik det gikk her i huset. Jeg hadde to tisper som var "innstillt" på mellom 9 og 10 mnd, men da den tredje kom, med bare 6 mnd intervall, stilte de andre seg inn på dette. Virker som at når en har fått løpetid, trekkes de andre etter.

Samme fenomenet forekommer visstnok med mennesker. Hvis flere damer bor tett på hverandre, vil de etterhvert "slippe egga" på samme tidspunkt.

Er det derfor all denne kaklinga skjer nesten samtidg hos nabodamene da, jeg bare lurte :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...