Jump to content

Etterfylle nitrogen i kikkert.


TMB

Recommended Posts

Handla meg noen eldre kikkertere, hvorav to har uskrapt retikkel, sprayet litt 556 på gjengene og lot de ligge i sola. 
Da jeg tok de opp var retikkelet skarp. Jeg mistenker derfor kondens i dem. De er jo tross alt gamle, og pakningene kan ha morknet og sluppet ut nitrogen. 

Er det noe sted en kan få overhalt dem med nye pakninger og etterfylling av nitrogen? 
Eller er det noen her som har gjort slikt selv? 
Ser for meg at jeg må fylle ett lufttett kabinett med nitrogen for så å skru de sammen med nye pakninger inni kabinettet. Mulig en også må ha en viss grad av overtrykk? 
Erfaringer? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

@TMB

Jeg har bare fått en Swarovski kikkert sendt til farikken for service, siden den var kjøpt på 80 tallet. Kikkerten hadde 30 års garanti. Den hadde dogg i det ene røret, samt at bilde var blitt gult etter mange års bruk. Jeg fikk den tilbake med nye pakninger, gulstikket var vekk. Samt front/objektiv linsene var byttet. Altså så god som ny. Problemet er som følger:

1. Skal det være noen vits må alle pakningene byttes.

2. Nitrogenet og kabinettet må være støv og fuktfritt, og med overtrykk.

3. Pakningene må være av rett kvalitet, til den bestemte kikkerten.

Dersom kikkerten er av annerkjent kvalitet, er svaret å sende den tilbake til fabrikken for service. Da regner jeg med alt blir gjort rett, og du har en kikkert som varer i utrulig mange år til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...