Jump to content

Oppsumering av jaktåret 2008


Apelars!

Recommended Posts

Ja da er jakta over for iår for min del (tror jeg)

Muligens blir det noen forsøk på reven, men det er tvilsomt.

 

Dette tenkte jeg kunne være en tråd hvor man la ut erfaringer fra årets jakt, lærdommer man har gjort seg, innkjøp man planlegger, turer man planlegger osv osv.

 

Meg først:

Etter å ha vært utenlands-student i 6 år, så går det smått med å komme igang for fullt med jaktinga igjen. Alle gamle jaktkammerater har fått seg andre ting å gjøre, og jeg har "litt" å gjøre selv også.

Ett prosjekt skar seg pga penger, men heldigvis har svigers skau rett utenfor døra her så jeg har vært heldig nok til å kunne være med 5-6 dager på rådyrjakt i år. Kunne nok hatt 10 turer om ikke ekstra-jobbing hadde kommet i veien.

1 rådyr fikk jeg skutt også, og har sett totalt 4-5 dyr under jakta i år, så det har vært bra turer alle sammen.

Altså: en klar forbedring fra 2007 hvor jeg jaktet _en_ dag.

 

Forberedelse til neste års jakt:

 

Skyte mer med hagle (en tur på banen i år, og begredlig skyting)

Skyte mer på riflebanen, skyte mer på hold over 100m, kanskje litt jaktfelt og elgbane (være tidligere ute med prøva)

Kjøpe og teste mer ammunisjon både til rifle og hagle.

Være mer i terrenget i tiden frem mot bukkejakten.

 

Innkjøp til neste års jakt (må ha)

 

Lydløse og varme jaktklær. (vadmel eller fleece)

 

Innkjøp til neste års jakt (vil ha)

 

Muligens hund av den kortbeinte drivende typen (dachs el TJT), men jeg tror jeg drøyer ett år til.

Ny kikkert til Gustaven (vil ha Zeis, men det blir nok leopold)

Demper til Gustaven

Ny håndkikkert

Kombi (eller brukt drilling)

Ny hagle (eller hagleløp til kombi)

Haglelade-kit

Selge de to salongene jeg har, og kjøpe en quad eller noe annet snacks.

 

Jakta 2009:

 

Duejakt

Bukkejakt

Litt sjøfugl (eller gås)

Rådyrjakt med hund

 

Hovedfokus på rådyrjakt neste år. Vi hadde 14 dyr på kvota i år, og har skutt to.

Og en haug,8-10stk, har blitt påkjørt her i nærheten. Vanskelig terreng vi jakter i, selv om vilt-tettheten er stor.

Skal prøve å plukke meg noen bukker, for å hjelpe til med å beskjære bestanden litt.

 

Allt i allt har året vært en opptur fra dvalen jeg har vært i, og jeg ser frem til enda flere dager i skogen til neste år.

De to eldste ungene skal også få være med på duejakt til året, så spørs det om jeg ikke klarer å lage jegere av de også ;)

Link to comment
Share on other sites

I 2007 så trodde jeg at året 2008 skulle alt bli bra, jeg skulle ha flyttet inn i nytt hus, like ved jaktterrenget og jeg skulle få all verdens tid til å jakte! Det ble ikke helt slik jeg hadde tenkt det...

 

2008, ble et litt for travelt år..

Husbygging tar litt lengre tid enn man tror, og huset var ikke klart til å flytte inn i før i september, og selv om man har komet inn i hus, så tar det mye tid å komme seg i orden. I tillegg utvidet jeg firmaet og startet en ny avdeling på Steinkjer i august. I tillegg oppi alt dette så har kona blitt gravid, og er nå 3 mnd på vei! :D:D Og det faktum at hun de siste to månednene ikke har klart å åpne kjøleskapdøra uten å måtte løpe på toalettet har og så bidratt til at jeg ikke kunne dratt på noen lengre jaktturer iallefall.

 

Så i år har det blitt noen sporadiske kjøreturer i skumringstiden for å se om det står dyr ute og beiter. Har vel hatt 2 hele dager på jakt i år da. Og når en ser tilbake på de så kan en begynne å angre på de skuddene en ikke har skutt ;) Lokka inn en bukk på 4-5 meters hold, og vi sto å kikka på hverandre i 2 minutter før den ruslet videre med hevet hode. (lot den gå fordi jeg syntes den var forliten... ;) )

 

Så resultatet av selve jaktåret har vel aldri hatt så magert utbytte. Eneste som bukka under for an av mine kuler var en skabbrev noen dager før jul her. Jeg skal jo være fornøyd med å få tatt ut en skabbrev da, tross alt.

Selv om de store jaktopplevelsene har uteblitt, synes jeg året har gitt meg veldig mye på andre plan, og spesielt med tanke på at jeg skal bli førstegangspappa til sommeren! :D

 

Jaktåret 09 vet jo gudene hvordan blir, men jeg har trua på at jeg skal få litt bedre tid i 2009. Iallefall har jeg veldig god tid nå i januar og februar til sporing og gaupejakt.

 

Så jeg krysser fingrene, for litt mere fritid i skogen og med det nye familimedlemmet til neste år!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...