Jump to content

300 win mag og bjørnejakt


Tommy Tikka

Recommended Posts

Skal du ha magnum 338 eller 300 Wmag så må du utvide støtbunnen på sluttstykket

 

Rifla er jo i dag, som det står tidligere i tråden, ei Tikka m695 i 300 wm. Altså er støtbunnen i sluttstykket allerede "utvidet" i forhold til et standardkaliber. OG altså er det eneste han trenger for å skifte til 338 wm et 338 løp med 338 wm kammer.

Link to comment
Share on other sites

300WM hylsa er et lite hakk lengre enn 338WM hylsa, begge går utmerket i standard kasse lengde, og det skal være mere enn nok plass til krutt om kula er lang.

Ikke skjønner jeg hvorfor så mange anbefaler de blaute blypottene, når det finnes utmerkede storvilt kuler som Barnes TSX, Rhino og andre.

Link to comment
Share on other sites

Men det er vel en fordel at det ekspanderer endel i mindre vilt. Eks : en kjenning av meg sluttet å bruke Swift A-Frame på reinsdyr og hjort, for ekspensjonen var dårlig
Og vilke kaliber er det snakk om her da, og utgangs hastighet/skudd hold?

 

Har aldrig hatt det problemet med Barnes selv, men ved svake ladninger/lange hold kan det forekomme der og.

Link to comment
Share on other sites

Nåvel hunter boy. Den har jo flatere kulebane og gir endel høyere utgangshastighet. enn 30-06. I tillegg er utvalget av kuler mye større enn 338wm.

 

Går heller for en 340 wby mag om jeg vil ha 338 kuler.

 

Hadde ikke vært flau for å sende avgårde en 168 grn ttsx i bogpartiet på en bjønn om det skulle bli jakt på den her.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt 300WinMag i mange år og har gjort meg noen erfaringer med den. Den holder elegant til det du skal bruke den til. Tror ikke du vil vinne noe med å skifte til 338WinMag ift kostnadene du må ut med.

Hovedproblemet jeg har hatt i 300WinMag er å få kulene til å holde sammen i de hastighetene de treffer målet med. Med tanke på bjørnens kraftige beinbygning vil jeg sterkt anbefale de mest robuste premiumkulene, hvor 200grs Swift A-Frame for tiden står høyest på min liste over gode kuler til dette bruket. Om jeg forøvrig ble tvunget til å velge en kule til all jakt i 300WinMag er det denne.

 

Prøv ALDRI 220grs Nosler Partion på bjørn. Den kulen er konstruert for maks 30-06, og 300WinMag-hastigheter "river den i stykker". Den kulen jeg hittil er mest misfornøyd med. Det nærmeste jeg har sett en "eksplosiv" kule :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...