Jump to content

300 win mag og bjørnejakt


Tommy Tikka

Recommended Posts

en svensk brunbjørn er ikkje vanskeligare å drepe en en elg... en såret & sint bjørn kan nok være veldig vanskelig ;)

Skjønner ikkje helt dette med "minst 338",,, kan vi ikkje for en gangs skyll bare si det att det er bare tull... hvis du ikkje treffer bra nok med 6,5x55 så finnes det inGEn garantier hvis du i stedet hade skutt med 9,3noe.. men self så er chansene bedre att den blør ut fortere,, lager mere/bedre blodspor osv osv..

 

Alle som har sett skjellettet til en brunbjørn ser med øyet att den kroppen ikke er mere hardskutt en en normal elg.. skolten til en normal sel er som regel større og kraftigar ;)

 

Bruk den klass1rifle som du skyter bra med. det må væl være prio nr1 uansett.

 

Men hvis du absolutt skall velge våpen for å jakte bjørn så er det jo artig å føle seg mere en godt nok "bearmed"..

 

Husk også att folkens på Svalbard bruker 308 30-06 mfl som beskyttelse,, disse hvite nallene er jo som alle vet ikkje sjelden større en di svenske brune 8)! For ikkje å snakke om alle som bruker 44mag der oppe i drømmeland.. 357mag ikke uvanlig. Enhver kalss1rifle med solid kule er vel enda bedre en ei revolver i 357mag..

Link to comment
Share on other sites

Mye rart sagt og skrevet om jakt på bjørn.

 

Det fokus burde ligge på for alle som skal jakte er at man har et våpen man er fortrolig med og som man treffer det man sikter på med.

 

Generelt så vil større rekyl føre til dårligere skyting og dermed ikke være ønskelig å bruke på bamse. 6,5 holder i massevis og har en realtivt behagelig rekyl. Dette sikrer et skudd nummer 2 eller 3 med høyest mulig hastighet og presisjon.

 

Altså :

Glem grove kalibre og bruk heller tid på å trene til å bli en god skytter på bevegelige mål med en 6,5 eller 308/30-06 .

 

nielsa

Link to comment
Share on other sites

Anbefalt minimum .338 på bjørn har jeg også hørt, men da på jakt etter grizzly i Nord-Amerika. Der er nok det fornuftig, siden dette er en vesentlig større bjørneart. De typiske skandinaviske brunbjørnene som blir skutt veier ikke så mye mer enn en 1,5-årig ælj, etter hva jeg har sett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv aldri skutt bjørn, selv om lysten på en Canadatur og bjørnejakt har vært til stede en rekke ganger.

 

Jeg har derimot en rekke kjente og kompiser som har skutt både en og opp til ganske mange bjørner, og de har alle stort sett brukt normalkalibere.

 

MEN når jeg leser om at det blir brukt kalibere som 243 på BJØRN, blir jeg skeptisk til om vedkommende som har skrevet historien er riktig vel bevart.

 

Jeg tviler ikke et sekund på at det lar seg gjøre å ta livet av en bjørn med slike kalibere, men det blir etter min mening å sidestille det med at Roy Weatherby en gang felte en kafferbøffel med 257 Weatherby. Selvfølgelig går det, men hva gjør du hvis skuddet ditt er en tanke dårlig og du eventuelt må stoppe et angrep? Jeg vil ikke tørre å påstå noe annet enn at en bjørn dør ”like lett” som en elg, men jeg VET at en bjørn kan lage litt mer vei i vellinga enn en elg hvis du skadeskyter. Dette har vel blitt bevist mer enn en gang de to siste årene

 

Jeg tror det ville være fornuftig å velge et kaliber som har litt og gå på i en ”hårete” situasjon, og ville personlig velge minimum en 30-06 med 200, eller aller helst 220 grains kuler.. Jeg ville i alle fall aldri jakte bjørn med noe mindre kaliber enn 30-06.

I et velbygget våpen tror jeg ikke det er noen som vil ha mer problemer å skyte nevnverdig dårligere enn en 6,5.

 

Men, på den andre siden… De felte bjørn med spyd før……

Link to comment
Share on other sites

Som før sagt så er ikke bamsen spesielt hardskutt.

 

En 6,5 har all den kraft som skal til hvis skudd er plassert bra.

 

Dette koker altså ned til at skudd må være bra plassert. Hjelper ikke med et magnum kaliber hvis ikke skudd er velplassert.

 

Bruk en børse du kan skyte en treningsserie på 100 skudd på bevegelig mål og fremdeles synes det er gøy å skyte. Det blir det treffer av etterhvert og det er det man er avhengig av.

 

Hvis det er noen som gjør det med en 375 så lykke til.

 

243 er et glimrende kaliber på bamsen og vedkommende forklarte jo hvorfor.

 

nielsa

Link to comment
Share on other sites

"243 er et glimrende kaliber på bamsen og vedkommende forklarte jo hvorfor.

 

nielsa"

 

Ja, fordi han skjøt i hodet/nakken. Og treffer du der duger jo nesten alt.

 

Han fortalte jo forøvrig også at han et par ganger nesten var blitt bjørnemat, og det er vel de tilfellene Xo sikter til.

Link to comment
Share on other sites

Som før sagt så er ikke bamsen spesielt hardskutt.

 

var å hørte på et fåredrag med to brør Svanberg fra sverge for et år siden. Fikk se en bjørne skalle med ei 30 kal kule i hode. hadde gått inn i overkjeven og stoppet ved siden av hjernen. og den overlevde det skudde. bjørnen ble skutt flere år etter. De hadde også skutt en bjørn som hadde en kule i hjerteposen. den ble også skutt flere år etter den treffen.

bjørnen har jo den fordelen at den kan gå i hi hvis den blir skadeskutt, og der kan den ligge til det har grodd igjen. Men de påsto at bjørnen var mer hardskutt en elgen, men at det var første skuddet som måtte være bra :)

Link to comment
Share on other sites

Det kan sikkert vises til et drøss med eksempler på at elgen har overlevd diverse varianter av treff uten at det forandrer det faktum at stort sett så faller den greit med et godt treff.

 

Det har gått en viss inflasjon i foredrag og kursing om bjørnejakt m.m der det jo legges stor vekt på hvor farlig det er å jakte bjørn.

Det ligger jo i sakens natur at ved å ufarliggjøre bjørnen som jaktobjekt fjerner de jo litt av markedet for den slags kurs.

 

Ingen tvil om at en skadet elg som er presset opp i et hjørne også kan være farlig men de fleste av oss vet jo hvordan vi skal håndtere dette. Kommer nok etterhvert til å ligge i de baner for bamsen også når kompetanse bygges opp om dette. Det at det er litt ukjent mark gjør at det finnes grobunn for rykter og myter.

 

Har følgende historie:

kompis som har jaktet Isbjørn . Har totalt 64 isbjørner og dagsrekord er på 4stk.

Mesteparten av disse ble tatt med gammel 6,5 (krag) men også noen med 9mm. Det var jo klart at noen av disse ble sure når påskutt men kragen gjorde jobben.

En dag var han på rypejakt med en 22 pumpe. traff på en isbjørn og lurte lenge på om han skulle skyte. Det endte med at han lot være. I ettertid så er han rimelig sikker på at han skulle tatt den for som han sier "jeg hadde jo 11 skudd i den" men han angrer ikke på at han droppet det. Han jakter nå masse med 223 og har skutt brunbjørn med den, kjempebørse på bjørn som han sier.

 

Det blir litt vanskelig å ikke ta denne kompetansen på alvor da den ikke er en myte eller et rykte.

243 historien forteller det samme.

 

nielsa

Link to comment
Share on other sites

Uten å påberope meg noen erfaring med bjørnejakt vil jeg gjordt noen tanker rundt kulevalget (Swift A-frame) i .300 winmag. Jeg har derimot endel erfaring med Swift A-frame i .300 hastigheter på elg og min erfaring sier at denne kula er helt super hva matnyttig vilt gjelder, men når det kommer til "stopping power" mangler dette nesten helt.

 

Svært mange av de elgene jeg har felt med denne kula har en relativ lang fluktstrekning og en bjørn kan -iløpet av den tiden den står på beina gjøre en hel del ugang...

 

Nå har jeg muligheten til å velge mellom .30-338 og 9,3x74R og skulle jeg på bjørnejakt hadde sistnevnte blitt valgt og med konvensjonelle kuler som Lapua Mega feks.

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg var i Canada og skjøt bjørn så bruker jeg min 3006 til ALT og det som var vittig var at jeg jaktet sammen med noen jegere med GROVE kalibere men det var meg og en til som skjøt med 308 ellers kanoner!

De 2 bjørnene som lå på stedet var min med 3006 og han som brukte 308 mens de andre måtte de ut å lete etter dagen etterpå!

Så jeg mener i alle fall at treffpungtet er nr 1.

Så alt lovlig duger uten tvil!

Link to comment
Share on other sites

Duger 500 nitro,,duger leupold,,duger 308 noen som har erfaring med ZEISS :?::?::evil::evil: Synest det blir mye hotentott skriving på forumet for tiden..Hvis noen skal på bjørnejakt så ta med den rifla du skyter /er lov og skyte NORSK elg med...MEN som jeg skrev i en anen tråd om BJØRNEJAKT,skal du skyte isbjørn , grizzley eller kamkatsja bjørn.må du ha noe som er hakket kraftigere en 6,5 ....

Link to comment
Share on other sites

Duger 500 nitro,,duger leupold,,duger 308 noen som har erfaring med ZEISS :?::?::evil::evil: Synest det blir mye hotentott skriving på forumet for tiden..Hvis noen skal på bjørnejakt så ta med den rifla du skyter /er lov og skyte NORSK elg med...MEN som jeg skrev i en anen tråd om BJØRNEJAKT,skal du skyte isbjørn , grizzley eller kamkatsja bjørn.må du ha noe som er hakket kraftigere en 6,5 ....

 

 

Du syns slike tråder er dumme, alle vi andre missliker innlegg skrevet på den måten du skriver på, og synes du er dum. Før du belærer andre, og påstår de skriver "hotentott" ville jeg lært meg Norsk rettskriving og setningsoppbygging.

 

 

Og ja, du kan skyte bjørn med 300 win mag.

Link to comment
Share on other sites

Har god erfaring med 300 vm på bjørnejakt, bruker 200 grs nosler partion og har hatt fra 0 til 40 meter fluktstrekning på

dyra. Er lite begistret for 6,5 som bjørnekaliber etter å ha vore med på resultatløst ettersøk av skadeskutt bjørn ,som var ,påskutt med 6.5, (det einaste vi fann var beinsplinter av bogplata)

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at flere heller mot normale kalibere her og det er bra.

 

"Hottentott" skriving må vel være en helt kurant del av et slikt forum.

Ville jo vært trist hvis gode historier måtte undertrykkes fordi de setter spørsmål ved "gjeldende" praksis.

 

Klart det kan bli skadeskyting med 6,5 men det er vel neppe kaliberets skyld.???

 

Tror jeg ville vært mer skeptisk til skytter enn kaliber.

 

nielsa

Link to comment
Share on other sites

Klart det kan bli skadeskyting med 6,5 men det er vel neppe kaliberets skyld.???

 

Tror jeg ville vært mer skeptisk til skytter enn kaliber.

 

nielsa

 

Hvis du sikter til innlegget ang. resultatløst ettersøk etter skudd med 6.5, så vil jo funn av beinsplinter fra bogplata tyde på et godt skudd. Da er det vel kanskje snarere at 6.5 ikke har den nødvendige krafta til å hanskes med kraftige bein og knokler som er problemet?

Skytteren ser jeg ingen grunn til å være skeptisk til.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring selv, men tror nok jeg ville satsa på god plassering av førsteskuddet på bjørn uansett.

 

Nok om det, jeg veit i hvertfall at .300 Win Mag er en av de mest utbredte om ikke det mest utbredte kaliber for jakt på storvilt i Alaska. Nå skytes det ofte på vesentlig lenger hold (og mot større dyr) enn vi vanligvis gjør her hjemme pga andre jaktformer og vegetasjon så der er det vel behov for den ekstra punchen du får i magnumen. Er holdene kortere så bør det vel derfor duge med .30 kaliber og noe lavere hastighet.

 

Små kalibere og revolver mot farlig vilt kommer vel helst i kategorien stunt. Ser at de som holder på med slikt gjerne har med seg en guide eller backup med grovkalibret rifle i slike tilfelle.

 

Var for øvrig en tur på Svalbard i fjor og snakket litt med noen guider der om isbjørn og våpen. Det var vanlig å bære revolver i .44, men den ble regnet som en backup. Rifla (98en) var og ble hovedvåpnet.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Trur ein må fokusere meir på plassering av skot en valg av kaliber.

Eg brukar 30-06 til det meste. den har eg også skote Bjørn med uten problem.

Ein kompis av meg bruka ei tid kun 308 win til all jakt. Også Bjørn.

Skotplassering er spes viktig ved jakt på bjørn. Du vil både drepe raskt og få bjørnen ned så fort som mulig.

Dette kan du kun få til ved korrekt plassering av skotet.

Bruk eit kaliber som du skyt godt med. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Duger 500 nitro,,duger leupold,,duger 308 noen som har erfaring med ZEISS :?::?::evil::evil: Synest det blir mye hotentott skriving på forumet for tiden..Hvis noen skal på bjørnejakt så ta med den rifla du skyter /er lov og skyte NORSK elg med...MEN som jeg skrev i en anen tråd om BJØRNEJAKT,skal du skyte isbjørn , grizzley eller kamkatsja bjørn.må du ha noe som er hakket kraftigere en 6,5 ....

 

 

Du syns slike tråder er dumme, alle vi andre missliker innlegg skrevet på den måten du skriver på, og synes du er dum. Før du belærer andre, og påstår de skriver "hotentott" ville jeg lært meg Norsk rettskriving og setningsoppbygging.

 

 

Og ja, du kan skyte bjørn med 300 win mag.

 

Nei her har vi sannelig en norsklærer også......Klarte du virkelig fra sofakroken din og finne ut at 300 win duger til bjørn?? har skutt bjørn med 6,5 jeg dugde det også...... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke du, Blaser semi, hadde skrevet i denne tråden og uttalt at trådstarter drev med "hotentott" skriving, hadde jeg ikke kommentert noe som helst angående skrivingen din. Syns bare at hvis du skal rette kritikk mot noen, burde du sette deg ned og skrive ordentlig, ikke bare rake sammen noe herk av et sleivspark! Og kanskje holde deg unna tråden om du ikke liker den.

Og jeg er nok ingen norsklærer, bare så det er sagt. Og ikke sitter jeg i sofaen heller :wink:

Og om du Blaser semi har skutt aldri så mange bjørn, så gjør ikke det deg smartere, eller bidraget ditt i denne tråden bedre.

Beklager til trådstarter at det sklei litt ut.

 

 

 

Jeg tror trådstarter kan konkludere med at han kan fint skyte bjørn med 300 win mag, og den nevnte kuletypen. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei...JEG synes Blaser semi bør forstå at ikke alle er utlært / verdensmestere i alt, og trenger derfor å spørre om andres erfaring...[/quo

 

 

Var ikke ment som som det,,,,det jeg mener er at hvis 6,5 klarer og legge ned en elgokse på 400kg ,,,så duger 300 win......ja jeg har skutt svartbjørn,,nei jeg er ikke verdensmester og ja jeg skriver med let finn trykk metoden på data og av og til med skrivefeil og dialekt....Ellers så har jeg det nogen lunde bra :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det kan sikkert vises til et drøss med eksempler på at elgen har overlevd diverse varianter av treff uten at det forandrer det faktum at stort sett så faller den greit med et godt treff.

 

Det har gått en viss inflasjon i foredrag og kursing om bjørnejakt m.m der det jo legges stor vekt på hvor farlig det er å jakte bjørn.

Det ligger jo i sakens natur at ved å ufarliggjøre bjørnen som jaktobjekt fjerner de jo litt av markedet for den slags kurs.

 

Ingen tvil om at en skadet elg som er presset opp i et hjørne også kan være farlig men de fleste av oss vet jo hvordan vi skal håndtere dette. Kommer nok etterhvert til å ligge i de baner for bamsen også når kompetanse bygges opp om dette. Det at det er litt ukjent mark gjør at det finnes grobunn for rykter og myter.

 

Har følgende historie:

kompis som har jaktet Isbjørn . Har totalt 64 isbjørner og dagsrekord er på 4stk.

Mesteparten av disse ble tatt med gammel 6,5 (krag) men også noen med 9mm. Det var jo klart at noen av disse ble sure når påskutt men kragen gjorde jobben.

En dag var han på rypejakt med en 22 pumpe. traff på en isbjørn og lurte lenge på om han skulle skyte. Det endte med at han lot være. I ettertid så er han rimelig sikker på at han skulle tatt den for som han sier "jeg hadde jo 11 skudd i den" men han angrer ikke på at han droppet det. Han jakter nå masse med 223 og har skutt brunbjørn med den, kjempebørse på bjørn som han sier.

 

Det blir litt vanskelig å ikke ta denne kompetansen på alvor da den ikke er en myte eller et rykte.

243 historien forteller det samme.

 

nielsa

 

Du verden hva du vet og kan nielsa.

Du trenger vel ikke å være med på noen kurs i jakt på bjørn eller noe annet.

Tror du skal sette deg litt inn i bjørnens atferd, da tror jeg at du vil få ett litt mere nyansert syn på saken.

Synes du som kan så mye, kan fortelle oss andre hvorfor det hvert år blir drept og skadet elgjegere i Sverige pga bjørnangrep, både med og uten påskutt bjørn.

 

Når det gjelder kursinga for bjørnejegere så har disse kursene dokumentert behovet så det holder, vet ikke om du har deltatt på noe slikt, om ikke vil jeg anbefale deg ett. Det er ganske lærerikt.

 

At man skal nøre opp under myten om at bjørnen er farlig trengs ikke, sykehusjournalene på Svenske sykehus er dokumentasjon god nok.

Iallefall ikke for å markedsføre bjørnejakt som noe veldig spesielt, det klarer bjørnen selv.

Bjørnejakt i Norge er ikke stor, i tillegg til noen skadbjørnsfellinger utført av de kommunale fellingslagene, er det ikke mange lisensene som blir gitt i landet, I Hedmark ble det gitt 2-to lisenser i 2008. dette er ei jakt som ingen heller selger kommersielt. Så hvor er dokumentasjonen som underbygger dine påstander

 

Du refererer til isbjørnjakta på Svalbard, der skjedde vel de fleste av fellingene gjennom en selvskuddbås, med ett hodeskudd som resultat, antar at ca 90% av bjørnene ble skutt på denne måten. En og annen isbjørn blir vel felt i selvforsvar hvert år på Svalbard, men det er ikke mange.

 

Men til jakt i USA/Canada/Alaska er 300 win mag/300 wby mag ladd med 200grs eller 220 grs premiumkule som F.eks A-Frame et meget godt alternativ, spesielt om det skulle bli druge hold.

Link to comment
Share on other sites

Ok, takk for inlegg...Men jeg har et sp.mål : med 300 win mag og 220 grains kule, må den ikke så langt nedi hylsa at det blir problemer ? hvilke ladning og type krutt bruker du da ? Men kanskje du har magnumkasse på børsa ?

Har ikke 300 win mag selv, men den går selvsagt best i våpen med magnumkasse, ellers så må man sette kula så dypt at den passer i den enkelte kassa, det å gå ned på kulevekt vil vel da være naturlig, F.eks 180 grs. Du får da en høyere hastigfhet pga kulevekta, det skal ikke ha noe si med ei premium kule

Link to comment
Share on other sites

ok, men uten magnumkasse, så blir d "problemer" med tyngre kuler enn 180 grains ?

 

Ikke nødvendigvis, spørs på en del andre forhold: kammerstørrelsen, løpsslitasje, dette er forhold som har med trykket å gjøre. samt friflukten, ikke så mye å hente. men litt er det da. trykket øker proposjonalt jo kortere friflukten, gå ikke under 0,5 mm

 

Går ut i fra at du ønsker mest mulig hastighet med den tyngste kula.

 

Hva slags rifle fabrikat og opprinnelig kaliber er det snakk om

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...