Jump to content

300 win mag eller 338 Lapua


spørsmål

Recommended Posts

Man kunne sikket snakke mye om begge kaliberne, men når man er ute etter praktiske svar utfra erfaring blir det liten vits i å snakke om ting de med erfaring alt vet..

I dag bruker jeg en sauer 200 str med mcmillan stokk til langhold og jakt, men nå har jeg kommet dit att jeg vil parkere Saueren som jaktrifle og da ha enda ei rifle som også leverer mer krefter. 

Selv om mange hater på både Sauer 200 str og mcmillanstokk så liker jeg begge og tenker da å lage ei rifle som i bunn og grunn vil se ut som denne --> Spol til 2,24 minutt. (https://www.youtube.com/watch?v=RiDfziO9_qo)              (11

 

 

Spørsmålet mitt dreier seg i bunn og grunn om jeg vil kunne håndtere rekylen til 338 i ei slik rifle.. Den opprinnelige tanken var å bruke ei remington kasse, blueprinte denne og deretter bruke 300 wm. På den andre siden så er det jo slik att det ikke er så store forskjellen i pris på skudd heller og 6,5 blir fortsatt det jeg bruker til mengdetrening. Jeg blir verken å skyte på ekstremhold eller elefanter så 338 kan vel sies å være litt overkill på jakt, men når jeg drar det i sammenheng med att jeg skyter Langhold så er det jo lite som gir så mang 1 treff som 338 og 338 kan fort bli gøy når jeg har tilgang på hold opp i 1500m. Etter man har kjøpt ei rem rifle i magnumutgave, blueprinta denne, sett fast låsklakk så snakker vi kanskje 7000kr forskjell på denne og en stiller tac 338 kasse så om 338 ikke blir mye værre enn 300 så er det fare for att jeg velger det. Igjen så har jeg ikke lyst til å bygge meg ei rifle til 40k som jeg ikke blir å bruke fordi jeg ikke tåler rekylen.. Hva tenker godtfolket? 

 

Link to comment
Share on other sites

Du vil greie å håndtere rekylen til en viss grad. Det jeg mener når jeg sier "til en viss grad" er rett og slett faktumet att du vil med trening ha riktig rekylopptak som da igjen fører til presisjon, MEN du vil ikke se verken hvor du traff dyret eller hvor du bomma på blinken. 338 Lapua flytter deg rett og slett så mye att det blir vanskelig å i  det heletatt greie å observere treff. 

 

Rekyl er mye subjektivt, men for min egen del så blir 338 rett og og slett bortkastet ettersom jeg ikke skyter over 1100m samt att jeg ikke håndterer rekylen i så lette rifler- noe som også er grunnen til att jeg driver fikser ei rifle i 300 wm pr dags dato. Har hatt tilgang på begge riflene i ganske lik vekt og etter 2 år med prøving så har jeg kommet frem til att jeg rett og slett ikke greier 338 i jakrifler. En ting er banen, men felt med dårlig posisjon så ser jeg ikke hva jeg treffer.

Du sparer fort 7-9 k på å gjøre remington versjonen og da ender du opp med å kunne bruke de ekstra penga på ladeutstyr, kuler og krutt. I tillegg har du ei rifle som du kan bruke på alt vilt her til lands på så lange hold att det er både dumt og uetisk å  heletatt skrive det- men anslagsenergien er der.. 

Det som virker å være gjengangeren for 338 er att alle vil ha, men noen år senere ligger rifl på finn. For mye rekyl, lite skyting, ikke bruk for monstrumet osv. Skulle du mot formodning ha ønske om 338 så hadde jeg heller kjøpt denne, samtidig som du noen år senere kan legge den ut for 20k ish kontr å bygge ei til 40-50 for deretter å selge for 30-25. 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=214492931

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...