Jump to content

Kombi/drilling med loddete løp og homogene kuler


f-groen

Recommended Posts

Var hos Børselars i dag bare for å kikke litt, men gikk derfra med mye rart :shock: De hadde en god del Barnes X-kuler på tilbud, det er ikke TSX. I posen min havnet det 100 gr-kuler i .264 og 125 gr-kuler i .308. Alle eskene med X-kuler skulle selges ut, men nå er det ikke mer 6,5 og 30-kuler igjen. De hadde flere esker i de fleste andre kalibre.

 

Vel hjemme foran pc'n logget jeg på kammeret.no for å se om jeg fant noe om disse kulene, f.eks. ladedata og evt. erfaringer. Fant 20 sider om Barnes, men intet om 100 gr 6,5 og 125 gr 30. Meningene om homogene kuler var mildt sagt delte, men et sted ble det nevnt at bruk av homogene kuler ble frarådet i loddete løp :(

 

Er det noen erfarne kombi/drilling-jegere der ute som vet noe om dette ? Kan jeg ikke bruke Barnes i min Brno 502 kaliber 12/6,5x55 ? Eller rettere sagt bør jeg la det være ?

 

Frode

 

PS. .30-kulene skal brukes i 30-06 boltrifle.

Link to comment
Share on other sites

God jul!

 

Dette temaet har vært heftig debattert på www.nitroexpress.com vedrørende tynne loddede piper i dobbeltrifler. Det samme vil også gjelde drillinger og kombier.

 

En kule med blykjerne vil gi seg mer i forhold til bommene enn en homogen kule. Hvor grensen går, dvs hvor tynn pipa kan være uten å få problemer er litt uvisst. Men på generelt grunnlag vl jeg fraråde å bruke slike kuler i denne typen våpen:

 

Det har vært eksempler på dobbeltrifler som "har fått riflingen på utsiden av pipene" ved bruk av homogene kuler.. Likeens at loddingen har løsnet. Homogene kuler påfører noe mer belastning enn tradisjonelle mykere kuler. Swifts A-frame og andre med mellomvegg kommer i en mellomstilling.

 

På nevnte forum er det brukere som har krieghof o.l. som har brukt disse kulene uten at noe har skjedd. (Dette styrker hypotesen om stålkvaliteten og at mykere stål kan være årsak...)

 

Konklusjonen der har kokt ned til følgende:

 

Hvorfor ta sjansen når det er så mange andre bra kuler å få tak i?

 

Hva gjelder din Brno så vil jeg ikke anbefale eller fraråde. Den er jo solid bygd, her er det jo funksjon fremfor

utseende og vekt som er prioritert, så om noen kombivåpen "tåler" homogene kuler så må det være Brno o.l. Sammenlign f.eks pipegodset med en drilling: Her vil de se markant forskjell, og det er i de sistnevnte de oftest kan skape problemer.

 

Selv ville jeg aldri skutt slike kuler i mine brekkvåpen. Til det finnes det så mye billig og bra på markedet :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...