Jump to content

Valg av kuletang / kulevekt for 44 mag


Tomas

Recommended Posts

Tidligere vet jeg ikke om alternativene var så mange, det vil si for 20 år siden, men nå er valgene flere. Har hørt at 300 grains kuler benyttes til metallsiluett, våpenet er en New Model Ruger S.B. med 1:20 i twist, løpslengde 7 1/2". Hva vinner man på å gå fra 240 grain til 300 grain, lavere hastighet må det vel bli. Hva med anslagsenergien?

Link to comment
Share on other sites

Hei Tomas

Jeg har 3 støpeblokker til .44

Lee 250 grs rundneset

Lee 310 grs flatneset med gas check

RCBS 240 grs silhuett med gas check

 

Si fra når du er klar til å teste litt da, så får du noen ferdige kuler av de jeg har.

Vi har forrresten tenkt å arrangere en "hyggefelt" 4. dag fra kl 09.00 på banen, så om du har tid og lyst er du velkommen. Vi har invitert klubbene i kretsen

 

Hilsen Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd mange kulevekter i støpte kuler i 44.mag Allt fra 215gr Lyman til 350 gr NEI

Med ei 240gr kule som er standardvekta i 44 mag og 1530 FPS gir dette 1246 ft-lbs.

Med 300gr kule i 1307 FPS gir 1136ft-lbs

Dette er hentet fra Reloaders nest.

Link :http://www.reloadersnest.com/frontpage_handgun.asp?CaliberID=16

Tyngre kuler gir en tyngre rekyl og sliter hadere på våpnet.Nå ser jeg du har en Ruger så dette er ikke noe problem med ditt våpen.

Lette kuler har en flatere kulebane på grunn av høyere hastigheter.

Slappe wadcutterladninger har jeg ikke prøvd i min S&W 629.

Har nettop handla en Lyman 255gr kuletang og skal teste presisjon og hastighet i jula.

Lader min 44.mag kun med VV N110.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd mange kulevekter i støpte kuler i 44.mag Allt fra 215gr Lyman til 350 gr NEI

Med ei 240gr kule som er standardvekta i 44 mag og 1530 FPS gir dette 1246 ft-lbs.

Med 300gr kule i 1307 FPS gir 1136ft-lbs

Dette er hentet fra Reloaders nest.

Link :http://www.reloadersnest.com/frontpage_handgun.asp?CaliberID=16

Tyngre kuler gir en tyngre rekyl og sliter hadere på våpnet.Nå ser jeg du har en Ruger så dette er ikke noe problem med ditt våpen.

Lette kuler har en flatere kulebane på grunn av høyere hastigheter.

Slappe wadcutterladninger har jeg ikke prøvd i min S&W 629.

Har nettop handla en Lyman 255gr kuletang og skal teste presisjon og hastighet i jula.

Lader min 44.mag kun med VV N110.

 

Har brukt den kula i mange år, til alt mulig :D

Utmerket pressisjon, med flere forskjellige ladn og typer våpen :!:

Jakt og pappskyting :D

9,5 grain 340 krutt er perfekt til mag2 i min S&W m29 med 6,5 toms løp :D

Link to comment
Share on other sites

Skrev tidligere i denne tråden at det skulle testes en nyinnkjøpt kuletang i 44.cal i mellomjula.

Kjøpte en 4hulls Lyman 429244 tang på E-BAY til 400kr med handtak.Man kan virkelig gjøre ett kupp på kuletenger på E-BAY.Jeg liker Lymans 4hulls tenger veldig godt og har handla mange på nett.

Nå har jeg lada opp100 skudd med Lymans 429244,på 255gr smurt med Gundas kuglefett og ladet med vitavouri N110.Dette er en SWC kule med gaschek.Har åpna en kruttbushing fra lee så den dumper 21gr med N110 i min lee turret presse.

Prøvde med denne ladningen og kula satt til smøre rilla i kula.Dette ble testa i min S&W 629 classic med 6,5"pipe,påmontert et Burris 2-7X kikkertsikte.På 50 meter med annlegg satte denne kula/ladningen 6 skudds samlinger på 50mm/2" gjentatte serier.Ingen blying og ingen trege hylser i tønna.Kunne snu revolveren opp ned og hylsene falt ut av seg selv..Prøvde også samme ladning med hylsa satt til skuldra,slik at krimpen kom forran fremste drivband på kula.Denne kombinasjonen ga like gode samlinger, men treffpungt ca 5cm til venstre.Her var hylsene noe tregere å extraktere ut fra tønna ,så denn er nok i "varmeste laget".

Har også planer om å prøve denne kula i min Marlin .444.

Så denne kula fra Lyman kan annbefales hvis du er ute etter en presis kule i .44mag,i alle fall går den godt i min S&W.

 

Noen som har en Mimek tang i 44. til salgs?Send pm.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...