Jump to content

7mm-08


Tiurjeger

Recommended Posts

Leser litt på forumet, men finner ikke mye om kaliber 7mm-08.

Har lyst på en sako finnlight i kaliberet, skal brukes til både småvilt og storvilt.

Er slik at 308 blir litt kraftig på det minste viltet som f.eks rype, mens 6,5x55 blir litt lett på de største elgene føler jeg.

Liker heller ikke at finnlighten i 6,5x55 er så lang i forhold til 7mm-08 og 308. Da jeg skal ha demper på.

 

Hvor mange her inne er det som har dette kaliberet?

Hva fås av ferdig ammo?

Jeg lader selv så det er ikke noe problem.

Ser norma har 7mm-08 i sitt sortiment men foreløpig kun en kule, noen som vet om de kommer med flere, helmantel og oryx kansje??

Link to comment
Share on other sites

Leser litt på forumet, men finner ikke mye om kaliber 7mm-08.

Har lyst på en sako finnlight i kaliberet, skal brukes til både småvilt og storvilt.

Er slik at 308 blir litt kraftig på det minste viltet som f.eks rype, mens 6,5x55 blir litt lett på de største elgene føler jeg.

Liker heller ikke at finnlighten i 6,5x55 er så lang i forhold til 7mm-08 og 308. Da jeg skal ha demper på.

 

Hvor mange her inne er det som har dette kaliberet?

Hva fås av ferdig ammo?

Jeg lader selv så det er ikke noe problem.

Ser norma har 7mm-08 i sitt sortiment men foreløpig kun en kule, noen som vet om de kommer med flere, helmantel og oryx kansje??

 

Välkommen till forumet :!:

Jag hade en Sako 75 SS i detta kaliberet för några år sedan. Toppad med en Swarovski 3-12x50 m lys och Hausken dämpare var väl detta den ultimata bockbössan. Hade en kamrat som laddade Nosler Accubond till mig. Kulvikt och kruttype vet jag inte,men jag vet att den var maxladdad för mitt vapen. Sköt en råbock i Sverige med den. Avstånd 220m. Bocken var död innan den hamnade på backen,så skottverkan var fin den. Sköt Normas Nosler BST som träningspatroner. Jag lämnade in bössan till Rafdal vapen. Pipan flutades,stocken byttes ut mot en HiTec fjällcamostock,ngt jag inte skulle ha gjort,bössan såg ut som ett jäkla missfoster. Så jag sålde den vidare med en god provision :!::) Federal vet jag laddar Nosler Accubond. Likaså Remington.

Link to comment
Share on other sites

jeg har en howa som er kamra 7-08.er veldig fornøyd med kalibere.har brukt børsa i jaktfelt før(jeger klassa)så den er slanka inn i vekta.fluta lothar walter pipe og retta kasse.timmny avtrekk tyretubben stokk.nå bruke jeg børsa på rev -kråker og div.børsa går 12-15mm på 100m.nå er ikke jeg noe benke skytter heller,men er fornøyd.det jeg har prøvd av kuler er sierra 130-150 gr match king.162gr hornady amax.og sierra 100hp.den gikk også bra med honady interbond 139gr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...