Jump to content

Skremmer gps vesten elg?


tussehaugen

Recommended Posts

Har unghund som er meget forsiktig i uttaket og hadde fine ståloser før jaktstart. No når jakta er i gang så blir det uttak og elgen stikker som f...

Det som er ulikt no er såklart at det er folk i terrenget men også at eg trer på bikkja ein gps vest.
Det blir eindel lyd når vesten gnisser mot kvist og mistenker at denne er sterkt medvirkende.

Vil sjølvsagt prøve utan vest men synligheten er også viktig for meg. 


Har kammerherrene erfaringer å dele mht. vest vs. halsbånd og at elgen ikkje vil stå?

Link to comment
Share on other sites

On 10/6/2020 at 12:35 AM, tussehaugen said:

Har unghund som er meget forsiktig i uttaket og hadde fine ståloser før jaktstart. No når jakta er i gang så blir det uttak og elgen stikker som f...

Det som er ulikt no er såklart at det er folk i terrenget men også at eg trer på bikkja ein gps vest.
Det blir eindel lyd når vesten gnisser mot kvist og mistenker at denne er sterkt medvirkende.

Vil sjølvsagt prøve utan vest men synligheten er også viktig for meg. 


Har kammerherrene erfaringer å dele mht. vest vs. halsbånd og at elgen ikkje vil stå?

Har hatt mye hjemmesnekra refleksvester og utstikkende refleksstriper og annet rart på mine, har aldri mistenkt at det har gjort noe. Men det jeg derimot er nøye med er å ikke klabbe og klappe for mye på hunden før slipp eller under innkalling m/retur - har en mistanke om at det er nok for en del lettbeinte elg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vest kom på av den årsak at det er mange ute i terrenget. Droppa vesten i helga og alt sprang fortsatt like jævlig. Vi har meget bra med elg så det var mange elgkontakter. Fant meg eit uberørt hjørne av terrenget og der stod det fjellstøtt igjen👌
Blir å prøve litt både med og utan vest framover.  Syltynt grunnlag, heller til at det er uro i terrenget som sannsynligvis er største problemet...

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, tussehaugen said:

Vest kom på av den årsak at det er mange ute i terrenget. Droppa vesten i helga og alt sprang fortsatt like jævlig. Vi har meget bra med elg så det var mange elgkontakter. Fant meg eit uberørt hjørne av terrenget og der stod det fjellstøtt igjen👌
Blir å prøve litt både med og utan vest framover.  Syltynt grunnlag, heller til at det er uro i terrenget som sannsynligvis er største problemet...

Ja, hvis dere ikke har trekk-elg (som også kan være veldig lettbeint når den er på fremmed grunn), så tror jeg mye bevegelse av folk i terrenget mer sannsynlig er ett problem i små måte enn både skranglete halsbånd og vest.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...