Jump to content

komprimert krutt - hvilken risiko?


Brasen

Recommended Posts

For en tid tilbake demonterte jeg en neve med krigsammo i 8x57 is, og tok kun vare på kulene. Husker nå ikke hvilken type patroner dette var, men kulene veier ca 178 grain, men er ganske mye lengre enn de jeg normalt bruker. 

 

Normalt lader jeg treningsammoen jeg trenger til elgrifla med:  47,0 grain N150 krutt og 196 grains S&B FMJ. Det er en passe mild ladning som korresponderer godt med treffpunkt for jaktammoen jeg har brukt. Patronlengden jeg har brukt er 76mm. V100 er 670 m/sek med min korte pipe.

 

Da jeg skulle lade treningspatronene og ville bruke bruke de gamle, men lettere kulene; støtet kulene i kruttet allerede ved C.O.L. ca 81 mm.

"Magebeltet" på kula lå ved hylsekanten på 80mm COL. (Jeg tipper på at det originale kruttet tok mindre plass i hylsa; flakkrutt.)

Det knaset godt i kruttet da jeg dyttet dem ned til ca 78 - 78,5 mm. Særlig lengre ned i hylsa ville dem helst ikke.

 

Jeg har ikke fått målt friflukten, men ladearmen går i alle fall ned uten unormal motstand. Disse gamle kulene er spissere enn de jeg normalt bruker. Og siden de er lettere, antar jeg at det tåles godt å bruke den forholdsvis milde ladningen jeg bruker til mine tyngre kuler.

 

-->MEN: Hvilken risiko løper man ved komprimering av krutt i denne skalaen? Takker for innspill 🤠

 

komprimering.PNG

Edited by Brasen
*
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...