Jump to content

9x25 Dillon med flere pistolpatroner


Vaquero

Recommended Posts

Litt morsomt å se på håndvåpenpatroner som kom og forsvant mer eller mindre på 1970 til 1990 tallet:

Jeg oppdaget plutselig at jeg hadde en 9x25 Dillon liggende, jeg husker ikke å ha sett denne brukes på banen på mine trakter. Det skjedde mye kreativitet på nye patroner i denne perioden. For de fleste som ikke har hørt eller sett en 9x25 Dillon så hadde den en kort livstid før den måtte vike for .38 Super. (Vi snakker om Dynamisk Sportsskyting IPSC). 9x25 Dillon  ble introdusert i 1987/88, den ble konstruert av Randy Shelley som var ansatt hos Dillon Precision. Den var ment for å prestere en faktor på 175 med en 115 grains kule. Data som blir oppgitt er 1800 ft. Det nevnes at patronen ga høy slitasje på komponenter og våpen. 9x25 Dillon  er en nedhalset 10mm.Auto, derfor gir den også mindre magasinkapasitet enn .38 Super. Det jeg tenker på i denne tråden er pistolpatroner som ble nedhalset fra følgende patroner. Eks. .357 SIG som er en .355 kule plassert i en .40 S&W hylse, 115 grain kule i ca.1425ft. Meningen med .357 SIG var å gi samme ytelser som en .357 Magnum (revolverpatron) i en kort pistolhylse med samme COL som 9x19mm. .357 SIG kom i 1994 og er lite eller nesten aldri å se i bruk her til lands, de fleste som hadde den har nok funnet andre alternativer. En Annen raring Som dukket Overføring er en  0,400 Corbon / Cor-Bon  Som Kom i 1997 Som er en .40 kule Halset inn i en Vanlig 0,45 ACP-hylse. 

.45 Winchester Magnum  (1977 - 78) har rette vegger, men er det laget en .357 GWM som er en .45 Win.Mag. nedhalset, (mangler den dessverre, den får stå på behovet om det blir mulig). 

.45 Winchester Magnum   har samme hylsebunn som .45 acp, men er konstruert med tykkere hylsevegger for å tåle det høyere trykket i en LAR Grizzly pistol. 

 

Oppsett fra venstre:

# 1: 9x25 Dillon,  var på tegnebrettet i 1987 og kom ut i 1988.

# 2: 10mm.Auto,  ble konstruert av FFV Norma AB i Sverige, den kom i 1983 og tiltenkt Bren-Ten pistolen. Det er denne Randy Shelley gjorde om til 9x25 Dillon.

# 3: 40 S&W,  kom i 1990. Denne patronen lever i beste velgående, men ble basen for neste patron, .357 SIG.

# 4: .357 SIG,  denne kom som en nedhalset .40S & W i 1994. Sveits / USA. 

# 5: .400 Cor-Bon,  er en nedhalset .45 acp til .40-kaliber, den skal være enkel for hjemmeladere å bruke vanlige .45 acp-hylser. patronen kom i 1997.

# 6: .45acp,  naturlig å ta med denne for sammenligning. .45acp skulle være kjent for de fleste, en gammel traver fra 1905. 

# 7: .45 Winchester Magnum,  patronen er kjent for LAR Grizzly og Wildey, denne patronen har også født en nedhalset villkatt som .357GWM. Når man tenker på Wildey-pistolen så var denne kjent for å bruke .44 Magnum, Wildey hadde også flere kreasjoner i .41 og .44 kaliber, som tenkt i denne tråden har mye kommet og gått av patroner inne i en kort historie.

9x25 Dillon a.JPG

9x25 Dillon b - Kopi.JPG

9x25 Dillon c.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Vaquero changed the title to 9x25 Dillon med flere pistolpatroner

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...