Jump to content

Småvilt jakt på jorde


An0656

Recommended Posts

Hei, 

fersk jeger fra byen som er heldig med en kamerat med eiendom og et stort jorde utenfor Oslo, han er ikke jeger selv så han er ikke så informert på hvordan ting fungerer, med vet eiendommen hans blir brukt av et lokalt jakt lag på rådyr så det er nok del at et større sammensatt vald.

Spørsmålet mitt er om jeg, med betalt jegeravgift etc kan sette meg på jordet hans og jakte småvilt i de respektive jakt tidene uten noe mere styr?

jeg leser i bladet til jeger foreningen:

 

Jaktretten tilligger grunneieren. For å kunne fange eller jakte på rev, trengs derfor grunneiers tillatelse. Hvis du ikke finner ut hvem som eier et aktuelt område, kan kommunen hjelpe deg med å finne navnet på grunneieren. I områder der jakta er organisert gjennom salg av jaktkort, må et jaktkort løses før jakta starter.

 

nå kjenner jeg jo grunneieren, men må jeg gjennom jaktlaget da det er folk som bruker området til hjortevilt?

Som kameraten min sier: jeg bare signerte på de papirene jaktlaget kom med, for faren min gjorde alltid det.

Edited by An0656
Autocorrect mig
Link to comment
Share on other sites

  • An0656 changed the title to Småvilt jakt på jorde

Du kan sette deg på jordet hans og skyte rev, gås, due, kråker og alt annet som det ikke er kvote på.

 

Du bør uansett ta en prat med lederen av valdet først. Det kan hende han sier: Så fint at du skal jakte for din venn, vil du være med oss i laget på rådyrjakt med hund? Og elgjakta? og og og  din venns område tilsvarer kvota for to rådyr, vil du jakte på de kanskje? ;-)

 

Du har lov å jakte der, men det er neppe lurt av deg å ikke kontakte lederen. Dersom de hører mye skyting fra et jorde innen valdet og ingen vet hva dette er så risikerer du at de blir mistenksomme og ugreie. En telefon på forhånd hvor du informerer om dine planer, og spør om valdet og laget er en mye bedre strategi. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...