Jump to content

PULSAR THERMION XP50 vs PULSAR THERMION XM38 TERMISK RIFLEKIKKERT


znopi

Recommended Posts

Noen som har sjekket disse? Eventuelt sett hvor stor/liten forskjell det er på gjengivelse på forskjellige avstander med mer. Prisen ser jeg er veldig høy og da særlig for XP50.

Fikk se gjennom en XP50 i går kveld og ble veldig imponert av hvor eksakt ting og dyr ble på forskjellige avstander. På ca 700 meter rådyrgeit, veldig greit å se. Også på avstander under 100 meter,  for eksempel var det lett å se fugler i tre om det ikke var for tett med greiner og løv. Prisen på XP50 blir nok alt for drøy, men XM38 er litt mer humant priset (men helt for jævlig dyr den og da).

Fikk dessverre ikke prøvd denne. Data for den enkelte kikkert har jeg, og klarer å lese forskjellene der, så det jeg lurer på om de er like korrekte på hva man ser på de ulike avstander. Det kan virke slik, ut i fra det jeg leser. Den vesentligste forskjellen er synsfelt, som er mye bedre på XP50. (det er forskjell på zoom med mer, men ikke vesentlig).  

Har også sett flere snutter med "brukererfaringer" å tuben. Lite å bli klok på med folk som kun lovpriser produktene uansett, og går lite i dybde på praktiske forskjeller. Samme med de forums jeg har besøkt.

Må bare nevne at dette er tiltenkt en lovlig bruk, så ingen trenger å bruke energi på å hisse seg opp mer en nødvendig 😉

 

PS: Fikk vite at jeg kan prøvelåne XM38 om ca 2 uker så da finner jeg vel ut dette selv.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg akkurat noen autoritet på området men det er i hvert fall dobbelt så god oppløsning på XP modellene i forhold til XM modellene, da snakker jeg om bildesensoren - skjermoppløsningen har mindre å si. For å oppdage "at det er noe der" er de nok relativt like i bruk om ikke man ser på et veldig lite mål, men for å "finne ut hva man faktisk kikker på" er nok XP'en dobbelt så bra.

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, keenhunter said:

nok XP'en dobbelt så bra.

Ja, det var vel dette jeg og mistenker. XP50 var bare helt utrolig bra. Rådyrgeit på 700 meter i stupmørke var helt klar og definert. Da ble jeg imponert. 

Spent hvordan dette vil se ut i XM. Det er jo 20K i forskjell på pris.

Link to comment
Share on other sites

Trolig ser du cirka samme bildet... På 350 meter.

Om det er stupmørke eller ikke har ikke noe å si (bortsett fra at det er færre andre varme objekter på natt/morgen selvsagt). Tåke og regn derimot gjør det nok vanskeligere for IR'en

Edited by keenhunter
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...