Jump to content

Problem med å få skarpe bilder fra bolyguard SG550M


Hjortejakt

Recommended Posts

Jeg har et kamera som er noen år gammelt, men som nettop er satt i drift. Bildene jeg får er veldig uskarpe, og det virker som om kameraet ikke er i fokus. 

Er det noe å gjøre med dette? Flere som har samme problemet? 

Har 2 andre kamera av samme type som er bedre, men de også kunne med fordel gitt klarere bilder. 

Edited by Hjortejakt
Link to comment
Share on other sites

Sikkert ikke mulig å få byttet det så må vel bare skru opp og se hva du kan gjøre med det hvis du har tid.. Aner ikke hvordan fokus fungerer i disse, jeg har et slikt kamera og det blir uskarpt i høyrekanten eller hvis ting er i nærheten av å bevege seg. Kan jo hende linsen ikke er ren i høyrekanten for den sakens skyld, har ikke lagt merke til det før du spurte og jeg skulle sjekke. Har forøvrig mange kameraer og det er problemer med de fleste med jevne mellomrom.

 

image.png.253c1459a7f47d854d6088e532811f0d.png

Link to comment
Share on other sites

Bildet du vedlegger er jo mye bedre enn det jeg kan få fra mitt eller mine for den del. Det første bildet er fra det omtalte, det andre er ett fra de eldre kameraene. Jeg tenker at jeg må åpne kamera for å se om noe kan gjøres. 

Takk for svar. 

PIC1.jpg

PIC1-2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det ser jo ut som du har nyere kamera/software enn meg, bildeteksten under på ditt ser ut som de jeg får på mine nyere 984-kameraer. Mitt bilde var tatt fra minnekortet, ikke MMS (jeg bruker ikke MMS-funksjonen) - hvis det er MMS du tar det fra så sender kamera sikkert redusert kvalitet der.

 

Fint bilde med dis i bakgrunnen - men er dette et område hvor det ofte er dis så er det grunn til å tro at det blir kondens på linsen under lignende forhold. Kan det være det som skjer? Ikke så mye å gjøre med det men hvis du har et bra hus/tak over kameraet vil det bedre situasjonen. Ganske sjelden det skjer hos meg. Bruker stort sett bare en 5L-kanne som jeg kapper til med kniven, kunne sikkert gjort meg mer flid men det er så mye admin med kameraene. De jeg har satt ut etter at snøen gikk har jeg ikke satt tak på enda.

Link to comment
Share on other sites

Har et 880 hengende ute hele året. Bildekvalitet er ikke noe hipp hurra med det heller. Synes ditt bilder ser bra ut. Får man slike kamera som gir gode bilder i hele tatt? Dette er vel enkle konstruksjoner med fast fokus, og er tilsynelatende laget akkurat gode nok til å kunne identifisere ( stort sett) hva som beveger seg framfor linsen, men heller ikke mye mer. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker mms funksjonen. Bildet med dis er tatt med kamera som er lagt i en tilpasset boks fra europris. Dette har stått i drift i rundt 3 år, og er ok. Det første bildet gir gunnlag for mye tolking av hva som er med på bildet.😂 Oppsettet for dette må betraktes som ett testoppsett. Linsen er klar og ren. Minnekortet er et gammelt Sd kort. Tror ikke det har noe å si på biledkvaliteten. Kjører kamera på full oppløsning.

Link to comment
Share on other sites

Enten dugg, skitt/fukt på eller inni linsen eller «ute av fokus» som du sier. Dugg vil jo ikke være der på alle bilder så det er lett å sjekke ut av saken. 
 

Bildene skal jo være helt skarpe i hvert fall på ting som står stille, så blir det jo litt begrensning for lite megapixler men nå har du jo sett et gjennomsnittlig bilde fra mitt av ca samme modell.. Men som sagt er det mye tull, en periode sluttet enkelte jaktbutikker å selge viltkameraer pga for mye oppfølging og reklamasjoner

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

image.png.a4fdec3aee83bfc87cf8f3b7430dca95.png

Dette ble tatt for et par, tre dager siden (kalender og klokke er ikke justert). På en liten skjerm på en fjernkontroll eller telefon kan det se greit nok ut, men en skal ikke zoome mye inn før en ser tydelig uskarphet/ pixelering. Har i grunnen regna med at bedre er det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...