Jump to content

Kulevekt.


Baldrick

Recommended Posts

Hei.

 

Kulespørsmål:

Er det bare kulevekta som er relevant for å holde seg innenfor sikkerhetsmarginenen, eller har utformingen noe å si også?

Synes SWC ser interessant ut (liker "hullmaskin"-effekten i skiva), men lurer på om det er spesielle hensyn som må tas ifm hjemmelading.... ?

Link to comment
Share on other sites

Kan du gi noen opplysninger om våpen kaliber..

 

Men i vanlige revolver kaliber (38.sp.357.44) er jo SWC en gjendganger..

 

 

kikk i ladeboka så finner du ladevekter til disse kulene an mass..

 

 

Guffen

Primært .40, men kunne også tenkt meg 9mm.

Lurer bare på om kuledesign (FMJ, SWC, HP etc) påvirker ladeprosessen i tillegg til kulevekt.

Link to comment
Share on other sites

kort svar: JA.

 

mange ting kan virke inn på hvordan en kule påvirker trykket i patronen.

 

-bæreflate(forskjeller i bæreflate gir mer elle mindre friksjon mor løpsveggen)

-lengde(lange kuler spiser mer av hylsevolumet ved samme settdubde som korte kuler av samme vekt)

-materiale(påvirker friksjon, hvor godt kula tetter mot gass, hvor godt kula tilpasses riflingen ++)

-kalibreingsdiameter(ovhor godt kula tetter, om den må kalibreres ned mye i pipa++)

 

og sikkert en hel del ting jeg ikke kommer på eller veit om.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Evert. Det var i de banene jeg også tenkte.

Jeg vil tro at om man starter på minimumsladning (som er læresetningen uansett), så vil man være trygg selv om forskjellige kuledesign kan påvirke det som utgjør en fare for skytteren.

Det finnes sikkert en eller annen ladetabell på Internett som omhandler akkurat MIN ønskekombinasjon av type kule/krutt/hylse, men jeg vil ikke stole for mye på "usikre kilder" nå som jeg er nybegynner. Ladedata direkte fra produsenten og "Ladeboka" er nok veien å gå for min del.

Med erfaring blir man nok i stand til å tyde trykktegn og bli god på dette. Ladeboka beskriver noen enkle prinsipper, og det hjelper en del.

For øyeblikket er Ladeboka min "bibel" (har også bestilt en tilsvarende amerikansk ladebibel fra Amazon), så det jeg etterlyser vel egentlig at avsnitt som omhandler pistolkuledesignets innvirkning på trykkutvikling og alt det andre som er relevant.

Link to comment
Share on other sites

Å si noe absolutt om kuleformens innvirkning på trykk er ikke lett. For håndvåpen (og da særlig de små autoene) er settdybden det mest kritiske, uansett kuleform. Bæreflate og materiale har også en innvirkning, men for normale kuler er forskjellen gjerne ikke så stor at det gir noen enorme utslag. Problemet er at ladetabeller ikke oppgir settdybde eller kulelengde, så det kan være vanskelig å vite om en ligger i samme område når en bytter kule.

 

Mitt råd vil være å lære seg trykkringmetoden for vurdering av trykk, med den metoden er sjansene for overraskelser svært liten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...