Jump to content

Stille parallakse + lage kolbeforhøyer


dr. O

Recommended Posts

Hei alle kammerlesere. Siden jeg stort sett til nå kun har benyttet meg av kunnskap på dette forumet følte jeg behov for å lage et lite innlegg fra et DIY prosjekt.

Utgangspunktet var en salongrifle, cz 452 og et Leupold VX2 3-9 x 40 sikte som tidligere satt på jaktrifla min i .308. 

Første prosjekt var å stille parallaksen på optikken ned til salongmodus. Var dette mulig.? Leupold og mange andre  jaktsikter er stort sett ferdig innstilt med parallaksen i null  på 150 yards. Jeg ville ha det på 50 meter. Etter masse søking fant jeg en tråd på rimfirecentral.com, et eventyrlig bra forum med MASSE kunnskapsrike folk (altså KUNNSKAPSRIKE amerikanere tro det eller ei), a la kammeret for kun rimfirevåpen i USA.

https://www.rimfirecentral.com/forums/showthread.php?t=94809

Her blir det beskrevet en metode for å stille parallakse på optikk uten parallaksejustering som fungerer på om ikke alle så ihvertfall mange kikkertsikter. JEG TAR IKKE NOE ANSVAR FOR EVT GARANTIER OG LIGNENDE HVIS MAN VELGER Å PRØVE DETTE UT.......

 

 Poenget er å ta av den fremre låseringen, dvs den aller forrerste ringen på kikkerten. For å få dette til kjøpte jeg på Biltema (snau hundrings) en "universalåpner" eller "Strap wrench"  /"bånd skiftenøkkel". Båndet legges rundt den fremste ringen på kikkerten (peker på denne på bildet), strammes inn mot håndtaket og vris. Med denne var det enkelt å løsne og fjerne den fremre låseringen (optimal julegave til bestemødre som ikke får spist syltetøyet sitt pga lokket). Gjorde denne "løsningen" av ringen med kikkerten av våpenet men funker sikkert med det sittende på hvis du har plass rundt ringen.

IMG_20200514_094613.jpg.03d5dc0c08d3d972f6b60a887b132393.jpg

(Nei....kikkerten tar ikke nedi baksiktet....det er 1 mm klaring)

 

Man kommer da inn på det som må kunne kalles linseholderen, som er sikret med en gummipakning såvidt jeg skjønner. Hvis denne skrues ut eller løsnes så mister kikkerten nitrogengass  og blir da ødelagt mtp duggfrihet OG HERAV RISIKO FOR Å SIKKERT ØDELEGGE FOR GARANTIORDNINGER, men den sitter nokså godt fast. I denne ringen er det to spor/fordypninger som man f.eks kan legge en ispinne eller lignende ned i å bruke som skruhjelp, evt kan man vri denne for hånd. Det er angivelig slik produsenten justerer parallakseinnstillingen på fabrikken. Med ansiktet mot fronten av skopet (altså med løpet i magen) roterer man linseholderen. For å få denne redusert ( jeg skulle fra 150 yard og ned på 50 meter) må man som oftest vri mot-urs. Mulig dette kan variere fra ulike produsenter men tror det er nokså standardisert. Jeg startet med kanskje 30 grader rotasjon moturs, etter først å ha rotert feil vei og sett at parallaksefeilen ikke ble mindre.. Jeg rigget meg, for ordens skyld og burde jo innledet med dette, først til på et sted hvor jeg fikk satt våpenet med optikken stabilt (i hjemmelaget pussestativ) med sikte på et skilt på 50 meters avstand og en bokstav i trådkorset. Ved å se i siktet og nikke litt opp og ned ser man parallaksefeilen ved at målet beveger seg ift retikkelet/trådkorset med bevegelsen. Dette bør også utføres på max forstørrelse siden det er da det er mest "utslag" altså vred jeg til x 9. Etter vridning av linseholderen MOT-URS med ansikt vendt mot objektiv/løpet i magen (bare presiserer her) sjekket jeg påny, og tro det eller ei, parallakseproblemet var allerede blitt mye mindre! Etter litt testing endte jeg på ca en kvart omdreining og følte da at det var minimalt med parallaksefeil og retikkel og målobjektet sto nokså i linje uansett hvilken vinkel jeg så inn i skopet med. Fremre låsering kunne nå skrues tilbake og strammes og vips hadde kikkertsiktet ikke noe parallakseproblem på 50 meter. 

 

OBS. JEG TAR IKKE NOE ANSVAR HVIS NOEN PRØVER DETTE OG ØDELEGGER OPTIKKEN SIN OG TROR IKKE JEG HADDE PRØVD DETTE MED EN ZEISS TIL 20 LAKEN. Nå hadde det seg uansett slik at jeg ville sette dette nokså rimelige men i mine øyne absolutt dugelige siktet over på salongen siden jaktrifla fikk en ny Leupold. Følte derfor at jeg ikke hadde så mye å tape ved å prøve. Dette er jo en fullt reversibel prosedyre også så sant man IKKE LØSNER LINSEHOLDEREN AV KIKKERTEN.

 

I neste sekvens skal jeg beskrive hvordan jeg lagde en kolbeforhøyer på samme våpenet for å få øyet opp til okkularnivå uten å knekke nakken, siden cz' en har en "hogs neck" kolbe laget for bruk av jernsiktene.....

Edited by dr. O
Tilføyelse/presisering/la til bilde
  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Neste punkt. Lage kolbeforhøyer. Disse kan jo kjøpes inn til en ikke altfor dyr penge, men nå var man jo i DIY modus og tenkte å prøve. Modellen var en slik Kydex sak som man kan kjøpe men tanken var å lage noe selv som kunne settes på uten å borre opp kolben. Alternativet blir en slik neopren sokk som skal trees på med skumgummi plater inni. 

Uansett, here goes...

Ingredienser: 

- en gammel plastbøtte hvor jeg brukte en multisag for å sage ut en plastfirkant etter en papirmal jeg laget grovt.

- skumgummi e.l. Jeg brukte noe rørisolasjon fra Biltema jeg hadde liggende, kuttet opp i passe lengder.

- hurtigtørkende sterkt lim (brukte noe skolim jeg hadde liggende, til å lime såler o.l.)

- en remse med borrelås fra Jula til kr. 34,50. Ferdig med lim under.

- komfyren oppvarmet til 180 grader med rist og bakepapir

- hansker

- kald klut

 

Metode:

Laget en grov papirmal med et trapes som jeg la på skjeftet for å se hvor jeg ville ha kinnstøtten og ca hvor lang og høy den skulle være.

IMG_20200513_131010.jpg.38e872379a6a72c631c185b77aafecc6.jpg

 

Tegnet inn denne på en skive som jeg saget ut fra en sprekt plastbøtte.

Saget så ut en trapes fra bøtta, som jo alt er bøyd litt. Rundet hjørnene. Gikk over kantene med sandpapir.

La denne i komfyren noen minutter. Fulgte nøye med. Så at det begynte å bli mykt. Tok den ut, med hansker og bøyde til over kolben raskt. (Kan evt beskytte denne med noe. Jeg gjorde ikke det og gikk bra). Tok den av og bøyde de nedre kantene mot hverandre med papir imellom så den skulle bli smalere enn kolben. Varmet opp en gang til og gjentok til jeg var noenlunde fornøyd.

IMG_20200513_130846.jpg.bcc316d5a98940c1d69e808a87373512.jpg

IMG_20200513_130844.jpg.cc2372bff876374325bb8a9d931cc9e4.jpg

 

Sjekket så hvor høy jeg ville ha den omtrent. Skar opp noe rørisolasjon i passe lengder og bredder og limte dette opp i forhøyeren så den skulle ligge stabilt an mot kolben. Se bilder... Klistret inn borrelås ("hann siden") på innsiden, i en og en halv bredde (4 cm) for å ha litt justeringsmulighet.

IMG_20200513_132556.jpg.d9e9eeec4c1cd1980f22c7d28c23c026.jpgIMG_20200513_132542.jpg.2847a78460a89a71b7c93c627bbf69c1.jpg

 

La denne nedpå kolben og merket inn med maskeringstape hvor jeg ville ha "hunn-siden"  av borrelåsen på skjeftet. Klippet til og festet disse.

IMG_20200513_132945.jpg.6e6e6fd6047a5b0d5705ddf797845601.jpg

Satt så på forhøyeren og testet. Tok ut en bit av rørisolasjonen og kuttet denne til halv bredde da den ble litt høy først. Passet så perfekt ved testing.

IMG_20200513_133050.jpg.6867772d3fad7d5bc228872db8759465.jpg

 

For komfort surret jeg rundt en sånn selvheftende tape som tilfeldigvis var i camo. Litt harry på en salong men var det jeg hadde liggende.

IMG_20200513_133427.jpg.87ce0b49c4be3ac2f8088e69b86cecfc.jpg

 

Vipps var det noenlunde akseptabel kinnkontakt på skjeftet ift optikken. Ingen revolusjon og får se hvor lenge den holder, men det kostet meg minimalt med cash, var moro å lage til og har ikke gjort noe som ikke kan taes av uten skader. Ikke er jeg spesielt handy heller......

 

Så.....dett var dett. Bare tenkte å inspirere. Hvis det alt ligger noe lignende et annet sted så beklager jeg, men følte jeg også måtte bidra litt på dette flotte forumet. Aner ikke om det er lagt inn på rett måte eller rett sted heller. Feel free til å kommentere og kopiere....

 

IMG_20200513_133440.jpg.afe8011c3a49f7bf6ad92a1c1aa94a7f.jpg

Rørisolasjonen. Kan jo bruke liggeunderlag eller noe lignende.

 

God dag videre folks.  

Edited by dr. O
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...