Jump to content

Rengjøring av kikkert mm.


vømmøl

Recommended Posts

Har fått meg nytt kikkertsikte S & B 4-16 x 50 med parallakse- og kulebanekomp.(og ny børse) og har noe spørsmål til ekspertisen her på kammeret.

 

Den ene linsa har noen flekker, ser ut som dråper fra spray, våpenolje kanskje? Hvordan rengjøre?

3 stk tårn på kikkerten. Venstre har inndeling fra 50 til 500 og tegnet for uendelig. Den på toppen har inndeling fra 0-30. Høyre er vanlig sidejustering med lokk over. Hva er hva, og hvordan brukes det. Finnes det bruksanvisning på nettet?

Bestillte originale Tikka montasjer. Fikk Leupold-montasjer. Spiller dette noen rolle? Bør jeg godta det? (Synes det så litt svakt ut med 2 flate skruer som settes inn på hver side til fastholding bak) :?

Link to comment
Share on other sites

inndeling fra 50 til 500 og tegnet for uendelig

Parallakse justering for å stille fokus skarpt fra 50m avstand til uendelig.

 

Den på toppen har inndeling fra 0-30

Høydejustering, kan sikkert gå flere runder oppover. Da vil det komme opp vannrette streker med nummerering (iallefall slik på min Monarch).

 

Fikk Leupold-montasjer. Spiller dette noen rolle?

Spørs hva du skal med siktet. Langholdsfolket pleier å ha en litt annen løsning. Jaktmessig er leupold standard ringer og baser (slik du har fått) mer enn godt nok. Har selv kun det!

 

Edit:

 

Du lurer på hvordan du skal rengjøre optikken.

 

Først og fremst:

Dekk til optikken FØR du pusser våpenet. Du kan være uheldig på mange måter og bl.a. sterke kjemikalier som mantelløsere / solvent skader lett coating på linsene.

 

Deretter:

Zeiss selger nå egne rensesett til optikk, ikke prøvd slikt.

Selv bruker jeg enten linsepenn, (kjøpes hos bl.a. magasinet, fotobutikker osv. varierer sterkt i pris men er samme saken), microfiberklut for briller / kikkert (fra optikker) eller en bittebitteliten dråpe zalo i 10liter litt mer enn lunket vann som sildres forsiktig mot linsen. Husk da skikkelig ren bøtte / kanne eller hva du måtte bruke. Ikke "vask bilen" og så slå vannet over siktet!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...