Jump to content

Zeiss Diavari V vs Zeiss V6?


ko-stens

Recommended Posts

Har solgt elgrifla, og da fikk jeg et sikte til overs, et Zeiss Victory 2,5-10×50. Tenker å ta dette over på småviltrifla og selge siktet på den da jeg ikke har lyst å ha 56 mm objektiv (Kahles CSX 3-12×56).

 

Men så har jeg sett litt på Zeiss V6 2-12×50. Må innrømme jeg fikk lyst på et slik. Kjenner ikke særlig til V6.

 

Hvordan står V6 mot gammel Victory (fra 2001)?

 

Er det noe poeng å bytte, egentlig? Er vel ikke det! Men jeg vil i hvert fall ikke bytte ned.

Link to comment
Share on other sites

Ja, den har jo mindre zoomområde, og da forstår jeg det slik etter alt jeg har lest at det er et fortrinn med tanke på skumringsegenskaper.

 

Er vel kanskje ikke store forskjellene mellom dem i motlys, fargegjengivelse og skarphet heller. Gammern er veldig bra der i hvert fall. Eneste er at retikkelet blir grovt på maks. Det er ingen ulempe i seg selv, synes jeg, men den runde prikken liker jeg ikke veldig godt når den blir stor. 

 

Heller nok mot at jeg beholder gammern og legger heller penger i ny riflestokk til Howaen! Er vel bedre anvendte penger det enn å spikke optikkfliser! 🙂

Link to comment
Share on other sites

Jammen gikk Kahlesen kjapt... Ti minutter på Finn.no, og vips... Ble riktignok slått av rifla (m/demper) som gikk på tre - 3 - minutter! Trodde jeg måtte vente i vinter og vott før tingene ble solgt, jeg. Inntil videre havner Victoryen på veslerifla, i hvert fall. 

 

Dum som jeg var, inkluderte jeg ringene. Tenkte at jeg trenger ikke medium-høye ringer til 50 mm og la dem ved i handelen. De er rimelige Vortex-ringer, så tenkte at jeg bare stikker nedi veien på XXL og henter noen lave og prøver dem. Det haster, for jeg skal på toppjakt i Sverige neste helg. Rekker en tur på skytebanen onsdag. Gjett hvilken butikk som IKKE ringer! En kompis kan svinge innom XXL Gjøvik og sjekke der. Ifølge nettbutikken er det "få på lager" der. Håper det går bra...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...