Jump to content

Renovering av trestokk


Masatrol

Recommended Posts

Du kan lese tråden som heter "The woodstock workshop". 
Selv om bildene mangler så er det fortsatt en del matnyttig info der.

Jeg har ikke tid til å skrive veldig detaljert nå, men rekkefølgen blir noe sånt:

1- Fjern gammel finish. Enten ved å skrape med en kniv (sikling) eller ved hjelp av pussepapir i flere steg. (120-240-400 f.eks.)
2- Damp ut hakk og skader med strykejern og en våt klut.
3- Frisk opp og rengjør nettskjæring med f.eks. nålefiler fra Biltema.
4- Vask godt med terpentin. La den dampe ut for så å vaske igjen.
5- Sett inn med olje. Tynne lag! 

 


Kort om overflatebehandling:

Er du tålmodig?

Ja - CCL gunstock oil finishing kit

Nei - Liberon Finishing Oil
 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg gjør det veldig enkelt. Bruker CCL gunstock oil finishing kit. Det består av tre små flasker. En til rengjøring/polering, en til å olje (red root-olje) og en herder. Fungerer bra for mitt bruk i hvert fall. Små flasker, 50 ml, men det holder til flere stokker.

 

Legger ved noen bilder. Hagla er en gammel Aya sideligger (1966) som aldri har fått noe særlig pleie. Har den på lån og skal overta den, men er usikker på om det er verdt det. Så det er en liten testgreie før jeg gjør mer med en gammel Merkel fra 1957 som skal få litt shining. Har ikke gjort seriøst grunnarbeid, egentlig. Siklet bort lakken med kniv og har brukt 100-papir (matte), puassematte med ukjent grovhet, 400-papir og 800-papir. Har ikke "hevet" bulker, og pusset ikke nok for å få bort de verste ripene, men den blir da en del bedre enn den var.

 

Har lagt på fire lag olje og skal la det ligge en dag eller to før jeg bruker herder. Dette i følge bruksanvisningen. Så den er ikke ferdig ennå. Om resultatet ikke blir perfekt, blir den i hvert fall bedre enn før. Treverket er ikke spesielt flott i utgangspunktet, må det sies. En proff hadde nok fått et langt finere resultat! 

 

 

20200106_210718.jpg

 

20200108_233409 (1).jpg

 

20200106_210807.jpg

20200108_233359.jpg

Edited by ko-stens
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...