Jump to content

Trangboring i Miroku 3800


Palinder

Recommended Posts

Hei. En kompis kjøpte akkurat en brukt Miroku 3800. Denne ble laget på midten av åttitallet og har fast trangboring. Hvordan finner vi ut hvor trange de to pipene er?

 

Hvis noen her har en eller vet setter vi pris på svar. Ellers finnes det vel også en eller annen målemetode, eller hur?

 

Han har undersøkt låskassen, men ikke funnet tall eller andre stempel som kan indikere noe..

Link to comment
Share on other sites

Jo, 3800-serien var stort sett sportinghagler. Men selger påsto hardnakket at dette var ei av ganske få jaktmodeller fra den serien. Litt synd hvis trangboringa er halv og full. Vil tro det hadde passet bedre med kvart og halv eller imp.cyl og halv. (improved cylinder er nesten ingen choke ikke sant?)

 

Hvis øverste løp har full trangboring kan han vel heller ikke skyte stål i det.

 

Noen som vet hva det koster å få åpnet opp litt?

Link to comment
Share on other sites

Eg betalte 750.- pr åpning for og forandre chokene på ett beretta løp eg har.

Og de er sannsynligvis halv og full choke i ei Miroku mk3800, eg har ei trap utgave med 76 cm løp og der er de iallefall slik, funker uansett knall på jakt, eg har brukt den på rypejakt.

Nærmest uslitelig den hagla men stokken må tas av innimellom for og gjøre rent rundt tennstiftene for der samler de seg dritt og kan føre til klikk. Den børsa eg har, har skutt stål skudd i begge løpa i ei årrekke (brukt som bane våpen) uten og ha tatt noen skade av de. Men eg anbefaler allikevel ingen til og skyte stålskudd i choker trangere enn halv.

Link to comment
Share on other sites

Da går jeg ut fra at det er det samme i hagla til kameraten min. Det kan for så vidt hende han ikke har sett godt nok etter og at det står merket i hagla. Han er ikke våpenkyndig i det hele tatt.

 

Men hvordan er din erfaring med denne modellen da? Hagla det er snakk om er fra midten på åttitallet og faktisk bare skutt en eneste pakke ammo med, så den burde være som ny... Har tro på den jeg, men så vidt jeg vet har ikke kameraten min prøvd den ennå, så det gjenstår å se om han liker å skyte med den :roll:

 

Ble litt ekstra engasjert i denne fordi det var jeg som "gikk god" for den. Har jo heller begrenset erfaring med hagler, og burde kanskje latt være, men tenkte at en så godt som ubrukt Miroku som var ganske dyr ny ikke kunne være noe dårlig kjøp. Han fikk en tilsynelatende god pris på den. 7000kr. Håper nå i hvert fall det er en grei pris :oops: (hva syns dere?)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...