Jump to content

harejakt på trettenfjellet


Bein

Recommended Posts

Vurderer å ta med meg beaglevalpen min til hytta på trettenfjellet i helgen.

 

Er litt bekymret for at det er kommet mye snø der oppe og en tur med beagle blir meningsløst med tanke på harelos.

 

Noen som har vært der oppe i det siste og vet om det ligger en meter ++ snø der ?

 

Burde jeg holde meg hjemme eller burde jeg ta sjansen på å reise opp ?, min første sesong med beagle så er usikker på hvilke snømengder den eventuelt kan takle :)

 

Takker for alle svar!

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Og da er det sikkert kjekt for mange å vite hvor gammel denne hvalpen er, stor forskjell på 5 eller 10 mnd.

 

Sorry, den er 11 mnd..

 

Var en tur med henne i Fyresdal nå i helgen og det gikk greit selv om det var litt kaldt ( 10-15 minus).

Hun viste veldig liten interesse for de sporene vi fant ( snødde fredag). Eneste stedet hun markerte med halen var faktisk et sted der det ikke var spor overhode :shock: .

Syntes dette var litt rart for tidligere i sesongen har hun hatt los på hare og rådyr og da har det vært 100% full gass..

Det er ca 4 1/2 uke siden hun startet sin første løpetid da, så den skal ha vært over, men kanskje det har vært en ettervirkning av noe slag ?

Link to comment
Share on other sites

 

Sorry, den er 11 mnd..

Var en tur med henne i Fyresdal nå i helgen og det gikk greit selv om det var litt kaldt ( 10-15 minus).

Hun viste veldig liten interesse for de sporene vi fant ( snødde fredag). Eneste stedet hun markerte med halen var faktisk et sted der det ikke var spor overhode :shock: .

Syntes dette var litt rart for tidligere i sesongen har hun hatt los på hare og rådyr og da har det vært 100% full gass..

 

Bikja tåler fint 30 cm med snø og 10-15 minus grader.

Har kompiser som jakter med beagle. De jakter med den hele vinteren. Så lenge bikja får hode over snøen og det ikke er skikkelig guffent skareføre jager de.

 

Bikja de kan fint kjenne vitring av ting som ligger under snøen som du ikke ser.

Viser den ikke noe innteresse for de sporene dere har funnet. Så er det bare og ta på sporingslina og motivere og rose bikja alt du kan. Og spore etter til det er ute og løper. Så slippe på det.

 

Det er ikke alle unghunder som jager som ei kule på snø første året. For noen av de kan det ta litt tid for å skjønne hvordan snø og vitring henger sammen.

 

Husk bare at alt en 11 mnd hund gjør skal være morsomt og lystbetont. Ikke forvent noen ting av bikja og gi den tid til å utvikle seg. Så du ikke dreper jaktlysta første sesongen.

Men jo mere tid bikja får i skauen, jo bedre er det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...