Jump to content

Våpenskap til en pistol eller to..


Hedmarkingen

Recommended Posts

Jeg har titta på to våpenskap, det ene ett DDSAFE P5,som har Utvendige mål: H350mm x B590mm x D460mm og veier 50 kilo.

DDSAFE_P5-web.jpg

 

Det andre er ett skap produsert av Duun industrier A/S, modellbetegnelse SGS4.

Det måler Høyde: 600 mm Bredde: 540 mm Dybde: 400 mm og veier 68 kilo.

4232-300x300.jpg

 

Er det noen som har noen formening om disse ?

 

Jeg lurer også på om det er krav til fastskruing til vegg/gulv.

Link to comment
Share on other sites

Begge der er vel gode skap! Men du har vel merket deg at prisen på et større skap med plass til langvåpen ikke er så langt unna. Kjekt å ha plass til event. senere våpen og andre ting som skal ligge trygt. Men det er jo selvfølgelig ditt valg, plass er vel også inn i beregningen tenker jeg.

 

Når det gjelder fastbolting gjelder vel dette alle våpenskap under 300 kg!?

Link to comment
Share on other sites

Begge der er vel gode skap! Men du har vel merket deg at prisen på et større skap med plass til langvåpen ikke er så langt unna. Kjekt å ha plass til event. senere våpen og andre ting som skal ligge trygt. Men det er jo selvfølgelig ditt valg, plass er vel også inn i beregningen tenker jeg.

 

Når det gjelder fastbolting gjelder vel dette alle våpenskap under 300 kg!?

Det er jeg ikke sikker på, men fastbolting kan bli ett problem da jeg halst ikke vil ha våpenskap stående i kjeller/bod.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder våpenskap er det lurt å kjøpe det største du har råd/plass til. Skapene blir små veldig fort, nesten så man skulle tro at de krymper..

 

Fastbolting er nødvendig ved vekt under 300 kg.

 

§ 22-4. Oppbevaring av ammunisjon

2. I FG-godkjent sikkerhetsskap, eller i skap med høyere sikkerhetsnivå, kan det sammen med våpen oppbevares det antall patroner som er godkjent av skapprodusenten etter retningslinjer gitt av Direktoratet for brann- og elsikkerhet. Hvis skapet ikke er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det ikke oppbevares mer enn 500 patroner i skapet.

 

Jeg kan ikke finne ut hvor mange patroner SGS4 er godkjent for, er det noen som vet det ?

Link to comment
Share on other sites

Står det ikke noe annet spesifisert i beskrivelsen av skapet, så er det 500 stk.

 

Ved brann, så vil et våpenskap bli tilnærmet lik en bombe om det er fullt av ammunisjon. Bedre med et låsbart treskap eller tilsvarende som ikke tillater like høy trykkoppbygging før det "revner".

Link to comment
Share on other sites

Står det ikke noe annet spesifisert i beskrivelsen av skapet, så er det 500 stk.

 

Ved brann, så vil et våpenskap bli tilnærmet lik en bombe om det er fullt av ammunisjon. Bedre med et låsbart treskap eller tilsvarende som ikke tillater like høy trykkoppbygging før det "revner".

 

Er det lovlig å oppbevare ammunisjon i ett låsbart treskap da ? Det virker noe rart på meg.

En kan i tillfelle ha ett skap med en form for "overtrykksventil".

Link to comment
Share on other sites

Ifølge våpenloven: Det er i samme husstand uten politiets tillatelse ikke tillatt å oppbevare mer enn 10.000 patroner håndvåpenammunisjon eller 15.000 patroner håndvåpen­ammunisjon hvis minst 5000 patroner er i cal. .22 long rifle/.22 short. Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff, eller tilsvarende låsbare innretninger, adskilt fra våpen.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge våpenloven: Det er i samme husstand uten politiets tillatelse ikke tillatt å oppbevare mer enn 10.000 patroner håndvåpenammunisjon eller 15.000 patroner håndvåpen­ammunisjon hvis minst 5000 patroner er i cal. .22 long rifle/.22 short. Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff, eller tilsvarende låsbare innretninger, adskilt fra våpen.

 

Takk for oppklaringen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...