Jump to content

Simson Suhl 12/70 - 1974


matsklevar

Recommended Posts

Hei! 

 

Jeg tar i disse dager jegerprøvekurset og ønsker på sikt å begynne med rypejakt (i første omgang). 

 

Etter min bestefar finnes det en SBS-Hagle av typen Simson Suhl 12/70 i fra 1974 sånn jeg ser det. Trangboring klarer jeg ikke å finne ut av, men mulig det står i våpenkortet (p.t. registrert på min far)? Vet at hagla ikke er blitt brukt veldig mye og ikke siden 80-tallet vil jeg tro. Trenger derfor en skikkelig overhaling hos børsemaker. 

 

Mistenker forøvrig at stålhagl ikke har noe å gjøre i denne hagla. Hva vil anbefales å bruke i den på lerduebanen eventuelt?

 

Ønsker å høre med dere, flinke haglejegere, om dette er et våpen å satse på som "førstegangsvåpen"? Har skutt et par år med salongrifle i mine yngre dager, men lite våpenhåndtering utover dette.

 

På forhånd takk :-)

Link to comment
Share on other sites

Dette er gode hagler. Trangboringen finner du stemplet inn under pipa, der står diameter på løpene.

Ta et bilde av undersiden helt bakerst der dette er stemplet inn så får du hjelp til å finne trangboring. ofte er det hel og halv, eller trekvart og kvart. Børsemaker kan endre dette.  Dropp tur til børsemaker om du ikke finner feil på våpenet, gi det en god puss og gi det en omgang tynn olje så kan du prøveskyte det. Gå på en leirduebane i en jegerforening så får du nok hjelp til å se om våpenet passer deg, og tips til endringer om det er nødvendig.

Edited by Per-S
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bruk fin stålull og olje så får du vekk rust. Det du skal se etter er et tall som 17,5-18,0 eller lignende.

Puss rent for rust og se om det ikke er noen tall og merker slått inn under bakkant av løp og på stålblokken som løpene er festet inn i. Her står både produksjonsår og teoretisk trangboring.

Ta et bilde og legg ut når du finner merkene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...