Jump to content

S&W 41 (.22) utkast og mateproblemer


Brutus82

Recommended Posts

Hei
Har noen av dere erfaring med Smith & Wesson 41 (kaliber .22) som kiler hylsene ved utkast?

Hadde problemer like etter at jeg kjøpte våpenet brukt for nærmere 2 år siden. Da var det gått ca. 200 skudd i den. 
Men jeg hadde eksperimentert med all slags 22 ammo til jeg fikk tips om at denne pistolen er "nøben" og liker best CCI Standard. Prøvde subsonic og det gikk rett til h...pga bivoksen. 

Etter omfattende rensing så var det ok igjen.
Skiftet til kun CCI Standard type ammo og alt fungerte ok en periode (300-400 skudd) så begynte det igjen.
Så da kjøpte jeg nytt magasin og fjær og problemet var borte vekk, fram til nå nylig. Har gått ca 1000-1500 skudd uten problem. Nå kiler omtrent annethvert skudd seg og jeg har fått stygge hakk og merker i kammeret ettersom sleiden lukker med relativt god kraft, da smekker den hylsene inn i kammeret, men på tvers. 

Stålet inni her virker som bly da det er forbaska mykt (!) I kammeret altså.  

 

Jeg er jo redd for at jeg må ha ny sleide men tenker først å få en våpensmed til å kikke på galskapen. 

 

Det kan ikke være normalt å måtte skifte fjær, og magasiner etter 1500 skudd? 
 Og den bør vel svelge mer enn bare CCI Standard?

PS: Jeg er nøye med renhold og smøring av våpenet. 

Alle tips mottas med takk!! 🙂

Link to comment
Share on other sites

På min skiftet jeg til Volquartsen utdrager, og kjøpte et sett med Wolf rekylfjærer med ulik styrke. Jeg må bruke den svakeste fjæra for å få god funksjonering med CCI SV. Før jeg kjøpte fjærsettet justerte jeg lengden på en original rekylfjær, noe som også fungerte greit. Jeg er grundig med å pusse kammeret, og holder det rent. Hvis ikke bygger det seg fort opp med lort i kammeret, og det oppstår funksjoneringsproblemer. Husk også å ta magasinene en runde innimellom, for å sikre god mating. Ellers kan slapt grep om våpenet, og fingre eller tøy i kontakt med sluttstykket kan også lage problemer. 

 

Av ammunisjon bruker jeg stort sett CCI SV. Det er sikkert mye mer enn CCI som funker, men enkelte ammunisjonstyper legger igjen mye lort i kammeret, og da oppstår det problemer. CCI SV skal være et sikkert stikk, går godt og er billig.

Edited by glockoman
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har en 50 år gammel 41, den har samme problemer kun når det er behov for å skrape ut litt møkk fra kammeret, går som en klokke så lenge jeg holder det relativt rent. 

 

Ville testet å bytte fjærer som glockoman skriver, det kan nok hjelpe.  Jeg skyter også kun CCI SV.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...