Jump to content

Hvilken mauser m12 skal jeg velge ?


Håvard Myren

Recommended Posts

Jeg har kommet frem til at jeg skal kjøpe meg en mauser m12 i .308. Men jeg ser at det er så mange versoner av den. Merket meg at den           m 12 med tommelhul stokk var nydelig. 

Jeg skal bruke den til storvilt og småvilt jakt, og har altid hatt en drøm om å drive litt med langhold og jaktfelt🙂 Hvilken skal jeg velge?? 

Edited by Håvard Myren
Link to comment
Share on other sites

Har en slik M12 Max(tommelhull) med oppspenner, 8x57IS og 50cm løp tenkt til elgjakt både til postering,  men kanskje mest som hundefører. Har demper også på den, og den er flott å skyte med :-)

 

Skulle jeg kjøpt en annen M12 hadde jeg kjøpt M12 Black Edition (Kommer bare i 308w) som er lavere priset og ferdig flutet og kappet i høvelig lengde hvis man ønsker demper på. Veldig godt grep i skjeftet på den også. Er lettere å ha i sekken til småviltjakt enn M12 Max hvis vekta betyr noe. 

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, vux said:

Har en slik M12 Max(tommelhull) med oppspenner, 8x57IS og 50cm løp tenkt til elgjakt både til postering,  men kanskje mest som hundefører. Har demper også på den, og den er flott å skyte med :-)

 

Skulle jeg kjøpt en annen M12 hadde jeg kjøpt M12 Black Edition (Kommer bare i 308w) som er lavere priset og ferdig flutet og kappet i høvelig lengde hvis man ønsker demper på. Veldig godt grep i skjeftet på den også. Er lettere å ha i sekken til småviltjakt enn M12 Max hvis vekta betyr noe. 

 

Har du prøvd den derre m12 impact? Fått med meg at den er god på legre distanser.

Link to comment
Share on other sites

Den er vel så å si lik med Black Edition bare at den kommer ferdig med picatinny skinne som gir 20moa løft for kikkerten noe som gjør den bedre egnet til lengere hold. Går ikke så fort tom for høydejustering på kikkerten med den skinnen. Er vel en annen lengre boltkule også på den. Vet ikke prisforskjellen mellom de to så det må man jo vurdere. En kvalitetsskinne med 20moa løft koster jo noen kr det også.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...